GSM-R, sambandssystem langs jernbanenettet basert på GSM-systemet og videreutviklet for å ivareta de sikkerhetsmessige og funksjonelle krav som stilles ved drift av jernbaner. Det skal erstatte dagens togradioer og andre systemer (vedlikeholdsradio, skifteradio, stasjonsradio og konduktørradio) som har vært benyttet til drift av jernbanene. Systemet er vedtatt innført over hele Europa av Den internasjonale jernbaneorganisasjonen, UIC.

Utbygging av GSM-R i Norge startet i 2003, og det var prøvedrift på den første jernbanestrekningen Bodø–Rognan på Nordlandsbanen ved årsskiftet 2003/2004. 15. mai 2004 ble GSM-R satt i regulær i drift på denne jernbanestrekningen.

Høsten 2006 avsluttet Jernbaneverket anleggsarbeidene i forbindelse med utbygging av GSM-R på det norske jernbanenettet. Systemet dekker totalt 3900 km spor, 650 basestasjoner (inkludert transmisjon) og radiodekning i ca. 600 tunneler. Jernbanens nye mobilnett ble, som planlagt, tatt i bruk som nødkommunikasjon 1. januar 2007. I løpet av 2007 skal resterende funksjonalitet inkluderes i nettet, og GSM-R overtar dermed som togradio. Det betyr at den gamle analoge togradioen, Scanet, kan fases ut.

GSM-R-nettet blir døgnkontinuerlig overvåket og operert fra Jernbaneverkets Operasjonssenter på Marienborg i Trondheim.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.