GCA-systemet, radio/radar-system for dirigering av fly under innflygning og landing i dårlig vær. Utviklet under den annen verdenskrig av den amerikanske fysiker Luis W. Alvarez. I prinsippet består et GCA av to radarsett. Flyet lokaliseres først på en oversiktsradar, Airport Surveillance Radar (ASR), som overvåker all trafikk innen 50–100 km fra flyplassen. Radarkontrolløren dirigerer flyet til en posisjon på forlengelsen av rullebanen, hvoretter Final Controller overtar og leder neste fase av innflygningen ved hjelp av en presisjonsradar, Precision Approach Radar (PAR). Flyet vil bli ledet langs forlengelsen av banens senterlinje og i en bestemt glidebane (2½–3°) til en posisjon hvorfra flygeren kan foreta en visuell landing. Systemet krever intet spesielt utstyr i flyet og kan benyttes av alle fly som har vanlige blindflygningsinstrumenter og radio.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.