Aeritalia G.91, italiensk jetdrevet en- og tomotors taktisk jagerbomber og rekognoseringsfly.

G.91 ble opprinnelig utviklet av Fiat etter at NATO i 1953 utlyste et prosjekt for en lett jagerbomber som kunne benyttes av de europeiske partnerne i alliansen. Den første prototypen fløy første gang 9. august 1956 og G.91 ble tatt i bruk av det italienske flyvåpenet fra februar 1959.

G.91 ble bare levert til Italia og Tyskland, og senere til Portugal som fikk i alt 74 fly tidligere brukt av det tyske flyvåpenet. I alt ble 659 fly produsert inkludert prototyper, hvorav 447 G.91R enmotors jagerbombere, 142 G.91T toseters treningsfly, og 67 G.91Y tomotors jagerbombere. G.91Y var i bruk i det italienske flyvåpenet frem til 1995.

G.91R var utstyrt med en Bristol Siddeley Orpheus turbojetmotor med en ytelse på 22,2 kN. Det var utrustet med enten fire 12,7 millimeters mitraljøser eller to 30 millimeters maskinkanoner, og hadde fire festemaster under vingene med kapasitet for en våpenlast opptil 680 kilogram.

  • Vingespenn: 8,56 m
  • Lengde: 10,29 m
  • Maksimal startvekt: 5670 kg
  • Toppfart: 1086 km/t ved 5000 fot (1524 m)
  • Største operasjonshøyde: 42 980 fot (13 100 m)
  • Aksjonsradius: 315 km

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.