G.91R i bruk i det tyske flyvåpenet, fotografert i 1985
.
Lisens: CC BY SA 2.0

Aeritalia G.91 var et italiensk jetdrevet en- og tomotors taktisk jagerbomber og rekognoseringsfly.

Historie

G.91 ble opprinnelig utviklet av Fiat etter at NATO i 1953 utlyste et prosjekt for en lett jagerbomber som kunne benyttes av de europeiske partnerne i alliansen. Den første prototypen fløy første gang 9. august 1956 og G.91 ble tatt i bruk av det italienske flyvåpenet fra februar 1959.

G.91 ble levert til Italia og Tyskland, og senere til Portugal som fikk i alt 74 fly som tidligere hadde vært brukt av det tyske flyvåpenet. I alt ble 659 fly produsert inkludert prototyper, hvorav 447 G.91R enmotors jagerbombere, 142 G.91T toseters treningsfly, og 67 G.91Y tomotors jagerbombere. G.91Y var i bruk i det italienske flyvåpenet frem til 1995.

Spesifikasjoner

G.91R var utstyrt med en Bristol Siddeley Orpheus turbojetmotor (se flymotor) med en skyvkraft på 22,2 kilonewton. Flyet var utrustet med enten fire 12,7-millimeters mitraljøser eller to 30-millimeters maskinkanoner, og hadde fire festemaster under vingene med kapasitet for en våpenlast opptil 680 kilogram.

  • Vingespenn: 8,56 meter
  • Lengde: 10,29 meter
  • Maksimal startvekt: 5670 kilogram
  • Toppfart: 1086 kilometer i timen ved 5000 fot (1524 meter)
  • Største operasjonshøyde: 42 980 fot (13 100 meter)
  • Aksjonsradius: 315 kilometer

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg