Det nåværende Göteborg ble anlagt 1619 av Gustav 2 Adolf, og fikk byprivilegier 1621. Byen har imidlertid hatt flere eldre forgjengere; eldst er Lödöse sør for Lilla Edet fra 1000-tallet. Beliggenheten ca. 40 km ovenfor Göta älvs utløp var betinget av at Sveriges grenser ikke nådde frem til havet før på midten av 1200-tallet. En ny by ved Säveåns utløp i Göta älv ble anlagt under Sten Sture d.e., som 1473 fikk privilegier som Nya Lödöse (Nylöse). Da heller ikke denne ville trives, gav Karl 9 1607 privilegier til en by på Hisingen vis-à-vis Älvsborg. Den ble imidlertid ødelagt 1611 og var sammen med Älvsborg og Nylöse på danske hender en tid fremover. Etter innløsningen av Älvsborg lot Gustav 2 Adolf byen gjenreise på fastlandssiden. Interimsprivilegier ble utstedt 1621, og innbyggerne i Nylöse og Älvsborg ble pålagt å flytte til den nye byen, dit det også kom mange nederlendere, senere også tyskere og skotter. Göteborg ble snart Sveriges nest største by, og fremgangen fortsatte også etter at den etter fredsslutningene i Brömsebro og Roskilde ikke lenger var landets eneste vestkysthavn. Jerneksporten til England var viktig og innledet den vestorientering som har karakterisert byen – likeså kaperfarten 1715–18. Av særlig betydning ble det at byen 1731–1814 var sete for Ostindiska kompaniet og tjente godt på det rike sildefisket 1747–1806. Under fastlandssperringen var Göteborg et av de viktigste opplagssteder for britiske varer. Åpningen av Trollhätte kanal 1800 og jernbanebyggingen (Västra stambanan 1856–62) gav nye muligheter for byens næringsliv, som siden 1850-årene har vært preget av den industrielle ekspansjon. Bomullsindustrien hadde i begynnelsen av 1800-tallet fått stor betydning, og det vokste etter hvert også frem metall-, papir- og treindustri. På 1900-tallet har verkstedindustrien overtatt plassen som den ledende industrigren, bl.a. takket være Volvos og SKFs store fabrikkanlegg. Den sterke vekten på verkstedindustrien førte til at byen ble hardt rammet under krisene på 1970-tallet. Folketall: 1850 26 000, 1890 100 000, 1920 202 000, 1940 281 000, 1950 354 000, 1960 405 000, 1970 452 000, 1980 431 000, 1990 435 000, 2000 496 000.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.