Nordre Bergenhus Amts Dampskibe ble etablert som følge av et statlig ønske om å finne et rederi som kunne stå for befordring av post mellom Lærdalsøyri og Bergen, på hovedpostruten mellom Christiania (Oslo) og Bergen. Virksomheten, som var det første fylkeseide dampskipsruteselskapet i Norge, opparbeidet etter hvert et velutviklet rutenettverk som dekket hele fylket, fra de innerste fjordarmer til de ytterste øyer, og mellom fylket og Bergen, med en flåte av gods- og passasjerbåter. I 1934 ble et ombygget ruteskip med kapasitet til å frakte syv til åtte biler på dekk rederiets første bilførende fartøy, og i 1939 ble den første spesialbygde passasjer- og bilfergen satt i fart. De to første hurtigbåtene ble satt i drift fra våren 1971 og førte nærmest til en transportrevolusjon mellom Bergen og Sogn.
På slutten av 1990-tallet ble eierskap i offentlige transportforetak i økende grad overlatt til private virksomheter, ferjenæringen ble satt ut på anbud, virksomhetene gjennomgikk store endringer og fergeselskapene konkurrerer på pris og miljø.
Konsernet Nordvestlandske AS (NVL) ble etablert i fellesskap av FSF og Møre og Romsdal Fylkesbåtar (MRF), og i 2002 ble konsernnavnet endret til Fjord1. I tillegg til ferjedriften omfattet konsernet blant annet også de landbaserte transportselskapene Mørebil, Nordfjord og Sunnmøre Bilag og Sogn Bilag. En større omorganisering og navneendring blant konsernets forskjellige virksomheter fant sted i begynnelsen av 2005, blant annet endret FSF navnet til Fjord1 Fylkesbaatane og MRF til Fjord1 MRF. Fjord1 Fylkesbaatane og Fjord1 MRF ble i 2012 innfusjonert i morselskapet Fjord1 Nordvestlandske, navnet ble endret til Fjord1 AS og etter dette ble virksomheten operert som ett selskap i stedet for som konsern. I 2013 gikk Fjord1 inn med 34 prosent eierandel i WF Holding AS, som senere samme år overtok 80 prosent av aksjene i Widerøes Flyveselskap fra SAS.
Møre og Romsdal fylkeskommune solgte i 2011 sine aksjer i Fjord1, og i 2017 overtok Havilafjord AS, et datterselskap av Havila Holding AS, også aksjene som Sogn og Fjordane fylkeskommune satt med, og selskapsnavnet ble endret til Fjord1 ASA.
Etter krav om null- og lavutslippsteknologi i fergetrafikken i Norge innledet Fjord1 ASA et flåtefornyelsesprogram på 25 fartøy fra 2017. I 2019 ble ni helelektriske hybridferger levert samtidig som tre eksisterende fartøy ble tatt ut for ombygging til elektrisk drift. I tillegg leveres et nybygg i 2021. Per 2021 går halve Fjord1 ASAs ferjeflåte på LNG eller elektrisitet.
I 2019 dannet Fjord1 og Vy (tidligere NSB) et nytt reiselivskonsept under navnet Vy Fjord1 Reiseliv AS, senere endret til Fjord Tours Group AS, med hovedkontor i Bergen.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.