Fw 200, kjent som Condor, tysk maritimt rekognoserings- og bombefly brukt under den annen verdenskrig, opprinnelig produsert som passasjerfly før krigen.

Fw 200A Condor passasjerfly, fotografert 1939 på Fornebu flyplass.

Norsk luftfartsmuseum fotoarkivet/Fred Olsen. Begrenset gjenbruk

Fw 200C, militær variant.

Norsk luftfartsmuseum fotoarkivet. Begrenset gjenbruk

Fw 200 fløy første gang 27. juli 1937 i form av en prototyp for et firemotors passasjerfly, designet for Lufthansa under ledelse av Kurt Tank. Men, bare noen få passasjerfly ble bygget før krigen. Den militære varianten Fw 200C, ble utviklet etter interesse for et rekognoseringsfly med god rekkevidde fra den japanske marinen. I 1939 fattet også det tyske Luftwaffe interesse og ubevæpnede Fw 200B og Fw 200C-0 transportfly ble levert fra september 1939, og blant annet brukt under angrepet på Norge i april 1940.

Den første serieproduserte militære varianten Fw 200C-1 fløy første gang 13. januar 1940 og ble levert Luftwaffe sommeren samme år. Fw 200 var en stor trussel mot allierte handelsskip i Atlanterhavet i begynnelsen av krigen, men var selv svært sårbar i møte med allierte fly og fra 1944 ble den stort sett brukt som transportfly. I alt ble omkring 265 Fw 200 produsert frem til 1944, hvorav 14 sivile passasjerfly.

Fw 200C var utstyrt med fire nisylindrede stjernemotorer, BMW 132H med en ytelse på 830 hk frem til og med Fw 200C-2 og BMW-Bramo 323R-2 Fafnir med en ytelse på 1200 hk fra Fw 200C-3. Bestykning og bombelast varierte med de forskjellige variantene, Fw 200C-3 hadde eksempelvis vanligvis fem 13 mm mitraljøser og kunne bære en bombelast på 2100 kg. Vingespenn 32,85 m, lengde 23,45 m, lastet startvekt 22 700 kg, topphastighet 410 km/t, marsjhastighet 335 km/t, rekkevidde 3550 km (spesifikasjoner for Fw 200C-3).

  • Kay, Anthony L. & Smith J.R.: German Aircraft of the Second World War, Naval Institute Press, Annapolis, 2002
  • Griehl, ManfredFocke-Wulf seit 1925, Motorbuch Verlag, Stuttgart, 2009

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.