Futura grotesk er en skrifttype tegnet av Paul Renner i 1928.

Futura er en funksjonalistisk grotesk som fikk mye oppmerksomhet da den kom. Med Futura ville Renner lage en skrift som kunne løse det tyske dilemmaet gotisk mot antikva: Futura skulle kunne erstatte begge. Renner ville unngå alle trekk av kalligrafi og håndskrift, og baserte skriften mest mulig på geometriske former.

Til tross for den geometriske og litt stive formen, er Futura en overraskende velbalansert og tiltalende skrift som godt kan brukes til tekst. Renner hadde studert optiske fenomener og persepsjonsprinsipper og gjorde ørsmå tilpasninger i strektykkelse og avrundinger for å gjøre skriften mer akseptabel for øyet. Et viktig krav var at tekstbildet skulle gi et «perlegrått» inntrykk, og uten at enkeltbokstaver sto ut av siden. 

Futura ble meget populær nesten alle andre steder enn i England (blant annet hos Italias fascister). Den fikk stor oppmerksomhet og ble på mange måter en trendsetter, og det kom snart plagiater. I den langvarig og til dels heftige faglige debatten mellom (stort sett) tyske funksjonalister og (stort sett) engelske «tradisjonalister» om selve typografiens funksjon og vesen ble den nærmest et kampsymbol. Den engelske Gill grotesk er i det henseende et motstykke til Futura. 

Renner påberoper seg tidens formkrav – noe han kaller «Zeitgeist» – som inspirasjonskilde for Futura. Men det har også vært spekulert på om han mer konkret var inspirert av Edward Johnstons grotesk til London Transport. Johnstons skrift var kjent og beundret i Tyskland på den tiden.

Futura er fremdeles en populær skrift som brukes over hele verden.

  • Burke, Christopher: Paul Renner, 1998.
  • Rannem, Øyvin: Typografi og skrift, 2005.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.