Fugløykalven fyrstasjon ble bygget for å trygge innseilingen mot Tromsø. Den har svært værhard beliggenhet og vanskelige adkomstforhold. Det tok tre år å bygge anlegget som skulle huse én fyrvokter og to assistenter. Et kraftig andre ordens lys ble plassert i et lite betongtårn. Lyset ble skjermet med hele 21 sektorer i begynnelsen, senere 19 dette skal være det høyeste antallet på et norsk fyr og reflekterer hvor vanskelige farvannene rundt fyret er. På grunn av vanskelig adkomst var det vaktskifte bare hver sjette måned de første årene, men senere ble det mer ordinær turnus.
Fugløykalven ble elektrifisert med strøm fra dieselaggregater i 1956. Samtidig ble betjeningen utvidet til fire mann, og husene ble modernisert. Fyret er fredet, men er ikke besøksfyr.
Fugløykalven fyr er digitalisert av Kystverket og kan betraktes i 3D via lenken under.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.