Friedrich von Flotow, tysk komponist, mest kjent for operaer og operetter i fransk opéra comique-stil.

Flotow studerte i Paris 1828–30, komposisjon for Anton Reicha (1770–1836) og klaver for Johann Peter Pixis (1788–1874). Fra 1836 fikk han oppført flere verk i Paris. Den største fremgangen hadde han med «Le Naufrage de la Méduse» i 1839. På denne tiden etablerte Flotow seg mer og mer i kretsen omkring Adolphe Adam (1803–56), Daniel-François-Esprit Auber (1782–1871), Charles Gounod (1818–93) og Jacques Offenbach (1819–80). Flotow debuterte med «L’Esclave de Camoëns» 1843. 1844 kom balletten «Lady Harriet» som ble en slags modell for hans suksess-opera «Martha». Operaen «Alessandro Stradella» betegnet Flotows gjennombrudd i Tyskland samme år. En enda større fremgang var operaen «Martha oder Der Markt zu Richmond» som ble hans mest berømte. Operaen kom til å høre med blant de mest spillte lettere operaene på denne tiden.

Ved utbruddet av revolusjonen i 1848 vendte Flotow tilbake til Tyskland. Her hadde han vekslende hell med flere tyske operaer. 1855–63 var han intendent ved hoffteateret i Schwerin og i 1868 flyttet Flotow til et gods utenfor Wien. Fra Wien foretok han flere reiser, blant annet til Paris og Italia

Av Flotows tallrike verk er det nå bare «Martha» og «Alessandro Stradella» som har klart å holde seg på repertoaret. Stilistisk finner man i Flotows operaer påvirkning både fra den franske opéra comique-stilen og tysk komisk opera. Til forskjell fra den egentlige opéra comique og Albert Lortzings operaer har Flotow erstattet den talte dialogen med resitativ (talesang). Flotows melodikk er markant italiensk sangbar, han var en meget dyktig instrumentator og hans rytmikk meget virkningsfull. Resultatet ble som regel komiske situasjoner med stor effekt.

  • «Pierre et Catherine» – uroppført 1833 i Paris
  • «Rob Roy» – uropppført 1836
  • «Le Naufrage de la Méduse» ­– uroppført 1839 i Paris
  • «L'Esclave de Camoëns» – uroppført 1843 i Paris
  • «Indra» – uroppført 1852 i Wien
  • «Alessandro Stradella» – uroppført 1844 i Hamburg
  • «Martha» – uroppført 1847 i Wien
  • «Die Großfürstin Sophia Catarina» – uroppført 1850 i Berlin
  • «Rübezahl» – uroppført 1853 i Frankfurt am Main
  • «Albin oder Der Pflegesohn» – uroppført 1856 i Wien
  • «Johann Albrecht, Herzog von Mecklenburg» – uroppført 1857 i Schwerin
  • «La Veuve Grapin» – uroppført 1859 i Paris
  • «Am Runenstein» – uroppført 1865 i Wien
  • «L'Ombre» – uroppført 1870 i Paris
  • «La Fleur d'Harlem» – uroppført 1876 i Torino
  • «Lady Harriette ou La Servante de Greenwich» – uroppført 1844 i Paris
  • «Die Gruppe der Thetis» – uroppført 1858 i Schwerin
  • «Der Tannkönig, ein Weihnachtsmärchen» – uroppført 1861 i Schwerin
  • Konsert for klaver og orkester nr. 1 i a-moll, 1830
  • Konsert for klaver og orkester nr. 2 i c-moll, 1831
  • Jubelouverture i F-Dur, 1852
  • «Fackeltanz» i Ess-Dur, 1853
  • «6 Chants du soir» for cello og klaver, 1839
  • «6 Rêveries» for cello og klaver, 1839
  • «Trio de salon» i a-moll for fiolin, cello og klaver, 1845
  • Sonate for fiolin og klaver i A-Dur op. 14, 1861
  • Fantasi for fløyte og klaver, op. 16
  • Nocturne for obo og klaver, op. 47
  • Kvartett for fiolin, cello, horn og klavier i g-moll
  • Strykekvartett
  • Klaver
  • «Pièce à quatre mains», 1833
  • «Trois Valses allemandes, un galop et une mazurka», 1833
  • «6 Etüden für Klavier vierhändig», 1874
  • «4 Savoyardenlieder» op. 17, 1875
  • «3 Lieder und Balladen»
  • Heimweh: «In die Heimat möcht ich wieder»
  • Lied der Amme: «Schließ die Äuglein, holder Knabe»
  • Frühlingswunsch
  • «3 Lieder»
  • Silvia: «Kehrt jemals er zurück»
  • Serenade: «Seit einer Stunde»
  • Sehnsucht nach der Nachtigall

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.