Faktaboks

Friedrich Wilhelm August Fröbel
Født
21. april 1782, Oberweissbach, Det tysk-romerske rike (nå Tyskland)
Død
21. juni 1852, Schweina, Det tyske forbund (nå Tyskland)
Friedrich Wilhelm August Fröbel
Friedrich Wilhelm August Fröbel i 1897.

Friedrich Wilhelm August Fröbel var en tysk pedagog. Frøbel grunnla de første barnehagene i Tyskland og disse ble forbilder for barnehager i Norden og Norge. Hans barnehagetenkning fremhevet at barn skulle utvikle seg til tenkende, selvstendige mennesker.

Biografi

Fröbel studerte pedagogikk hos Johann Pestalozzi (1808–1810). Han opprettet den første barnehagen i Bad Blankenburg i 1837, og den første skolen for barnehagelærere i 1849. Fröbels pedagogiske ideer er oppsummert i hovedverket Die Menschenerziehung (1826). Et utvalg av hans skriftlige arbeider ble utgitt i fem bind i 1982.

Pedagogisk grunnsyn

I sin pedagogiske tenkning tar Fröbel utgangspunkt i barnets egne oppfatninger av verden og dets egenaktivitet, som han ville utvikle gjennom lek, sang og formingsaktiviteter. Det lå en bevisst pedagogisk plan bak Fröbels pedagogikk om at barn skulle oppdage og utvikle sitt verdenssyn sammen med voksne. Øvelser med barn i regning, morsmål, observasjoner og tegning skulle forbindes med barns konkrete, sanselige hverdagserfaringer. Fröbel fremhever den konkrete iakttagelsen som viktigste prinsipp, og bygger her på Pestalozzis pedagogikk.

Betydning

Fröbels barnehager førte til lignende institusjoner over hele verden, ikke minst i Norden på slutten av 1800tallet. Flere av hans elever førte hans arbeid videre og bidro til å utbre hans pedagogiske ideer. Fröbel var en pionér både som grunnlegger av barnehager og i tenkning om barnehagepedagogikk.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Johansson, J.-E. (2020). Barnehagens opprinnelse, styring og praksis. En introduksjon til barnehagepedagogikkens kraftfelt. Bergen:Fagbokforlaget
  • Johansson, J.-E. (2004). Friederich Wilhelm August Fröbel: fritt tänkande och samhandlande barn. I Steinsholt, K. og Løvlie, L. (red) Pedagogikkens mange ansikter. Pedagogisk idéhistorie fra antikken til det postmoderne. Oslo:Universitetsforlaget

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg