De som ikke hørte til den «lundske» fløy, fikk pepper i spaltene. Og unnlot de å annonsere eller abonnere, ble pepperdosene ekstra sterke. Til slutt ble personlige sjikane bladets varemerke. I bystyrereferatene fikk de som Lund hadde et horn i siden til en spesiell oppvartning. I stedet for å bruke navn med etterfølgende kolon og referat av innlegget, nyttet redaktøren en annen metode. Han brukte heller en tegning. En gris, en ku, en høne, en torsk eller andre eksemplarer fra den lokale dyre- og fiskeverden erstattet navnet.
En som ble særlig rammet var direktøren for A/S Den Norske Reiseeffektfabrik, Arnt Andersen. Det fikk sønnen, disponent Tor Andersen, til å gå til aksjon. Han kjøpte sporenstreks en hundepisk i Billingtons Jernvareforretning og troppet opp i redaksjonen. Her fikk Lund noen kraftige rapp av hundepisken så han ramlet av redaktørstolen.
Fredrikshalds Avis gikk inn i 1935.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.