Franz von Blon, tysk komponist, fiolinist og kapellmester.

Som ung gutt begynte Franz å spille fiolin og studerte på Sterns Musikkkonservatorium og Statens Musikkhøyskole Berlin der han spilte med den berømte Josef Joachim. Å bli akseptert som Joachims elev var en stor ære, for Franz var en av de seks som ble godtatt av de 123 som søkte.

Han fullførte sin militærtjeneste som medlem av 12. Infanteriregiment i Frankfurt – der han vervet seg for 3 år, fra 1880 til 1883. Det var i denne perioden han begynte å komponere og arrangere musikk for korps. Han fortsatte musikkstudiene i Berlin, og fikk senere arbeid som konsertmester ved Philharmonisches Staatsorchester Hamburg, som var orkesteret ved operaen i Hamburger Staatsteather. Idag heter det Hamburg Fiilharmoniske og Franz var der fra 1884 til 1890.

Det er her hans bakgrunn som både klassisk fiolinist og militær korpsmusiker resulterer i komposisjoner som kombinerer det beste av begge retninger.

Tilbake i Berlin startet han noe nytt i Tyskland, nemlig Berlin Philharmonic Wind Orchestra (Berlin Symfoniske Blåseorkester) som var et skritt mot dagens best instrumenterte blåseorkester. Han ble også leder av en annen elitegruppe; Berlin Tonekunstnerorkester. Han håndplukket sine musikere og reiste på turné i Europa og til Amerika der de spilte ved verdensutstillingen i St. Louis – i 1904 og gjorde stor suksess. Et par år etter finner vi ham som dirigent for Warsava Filharmoniske.

I 1931 gikk den 16. Forebundsmusikkfest ("Eidenössischen Musikfest") av stabelen i Bern, Sveits. Til denne hadde von Blon komponert en "Dramatisk Ouvertüre." Den regnes som en av de første nyere, pionerverk når det gjelder seriøs blåsemusikk av en "klassisk komponist."

Ellers er det for blåsere, hans marsjer som er populære. Men meningen er delt. Det sies at de er alle "..det samme, vennlige, fulle av hyggelige melodier som ikke har noenting å gjøre med tittelen, første del har ikke noe med annen del å gjøre og annen del ikke noe med tredje del...hyggelig musikk ved kurbadet, ingenting i armeen å gjøre." (Joachim Toeche-Mittler, kjent militærhistoriker.) Mens andre fremhever at han ga parademarsjene en ny dimmensjon: mindre krig, mer raffinerte harmonier og snillere melodier. To av hans marsjer, Victoria og Unter dem Siegesbanner er inntatt i den offisielle tyske arme-marsj-samlingen i 1933.

Blant hans mest kjente marsjer ellers er Alt Berlin, Der alte Fritz, Heil Europa og Friedensklänge. Han komponerte også operetter, balletter og musikk for klaver, fiolin, kor og orkester.

Suppan, Wolfgang: Das neue Lexicon des Blasmusikwesens, 1988

Smith, Norman E.: March Music Notes, 1986

Rehrig, William H.: The Heritage Encyclopedia of Band Music, 1991

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.