François Gevaert, belgisk komponist, musikkforsker og pedagog. I sin levetid var Gevaert svært kjent, men er idag mer eller mindre glemt som komponist. Mest kjent er han nå som pedagog og for noen av sine teoretiske arbeider.

Gevaert studerte med Édouard de Sommere og Martin-Joseph Mengal ved konservatoriet i Gent. Etter avsluttede studier ble han utnevnt til organist i jesuit-kirken i Gent. Hans tidlige verk ble gjenstand for betydelig oppmerksomhet og han vant den belgiske Prix de Rome. Prisen gjorde det mulig for ham å reise. Hans reiser gikk til Frankrike, Spania og Italia. Etter å ha returnert til Paris i 1867, ble han dirigent for Opéra National de Paris samtidig som han ble ”Chef de Chant” ved Academie de Musique, en stilling han overtok etter den berømte operakomponisten Fromental Halévy. Han vendte tilbake til Brussel ved kriugsutbruddet i 1870 og ble året etter direktør for konservatoriet samme sted etter den berømte François-Joseph Fétis. Gevaert skrev nå flere operaer, kantater, korsanger, solo-sanger samt kirklige verk.

Mer og mer tok Gevaerts store interesse for musikkhistorien over og flere teoretisk-historiske arbeider så dagens lys så som ”Histoire et théorie de la musique de l'antiquité” (1875-1881), ”Les origines du chant liturgique” (1890) samt ”La mélopée antique dans le chant de l'église latine” (1895). Disse arbeidene har møtt til dels sterk kritikk. Til dette kommer en instrumentasjonslære – ”Traité général d'instrumentation” – en bok som Tchaikovsky oversatte til russisk i 1865 – samt en harmonilære.  

  • Te Deum (1843)
  • Ouverture Flandre au lion (1848)
  • Fantasia sobre motivos españoles (1850)
  • Requiem (1853)
  • Grand' Messe de Noël Puer Natus est Nobis (1907)
  • Quartet for clarinet, horn, bassoon and piano
  • Kantater:
  • België (1847)
  • Le roi Léar (1847)
  • Évocation patriotique (1856)
  • De nationale verjaerdag (1857)
  • Le retour de l'armée (1859)
  • Jacob van Artevelde (1864)
  • Operaer:
  • ”Georgett” (1853)
  • ”Le Billet de Marguerite (1854)
  • ”Quentin Durward” (1858)
  • ”Le Capitaine Henriot” (1864/65)

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.