Fram, berømt polarskute, konstruert og bygd av Colin Archer 1891–92 i samarbeid med Fridtjof Nansen, som ville ha et spesialbygd fartøy til driften over Polhavet 1893–96. Fram ble sjøsatt 1892.

Nansens idé var å skape en skute som ikke ble knust, men presset opp på isen når den kom inn i kraftig isskruing. Dette ble oppnådd ved å gi skroget en svært avrundet form. Ror og propell kunne heves i brønner for å unngå skade i isskruing. De viktigste dimensjonene var: største lengde 39 m, største bredde 11 m, deplasement ved 5 m dypgående 900 tonn. Skroget fikk tre huder: de to innerste av eik, den ytterste av greenhart. De tettstående, svære spanter ble innvendig garnert med massive pitchpine planker, slik at skipssidene fikk en tykkelse på ca. 70 cm. Fram ble rigget som tremastet skonnert med en damphjelpemaskin på 220 hk. Driften over Polhavet tok 1000 dager og ble gjennomført uten en eneste skade på skipet.

I 1898 bar det igjen mot nord, denne gang som fartøy for Otto Sverdrups ekspedisjon, annen Fram-ferd 1898–1902. Før ferden ble skuta forandret, og det ble bl.a. lagt spardekk over det lave hoveddekket; derved fikk man et stort og rommelig mellomdekk med plass til flere lugarer, verkstedrom m.m.

Tredje langferd gikk til Antarktis, Roald Amundsens sydpolekspedisjon 1910–12. Skuta viste da under stormene i Sørishavet at den også var en god sjøbåt. Den lange seilasen gjennom tropene og et lengre opphold ved Panama under hjemturen hadde imidlertid skadet skuta, og den gikk i opplag i Horten.

I 1925 ble det på initiativ av Otto Sverdrup nedsatt en komité til bevaring av Fram, og ved konsul L. Christensens hjelp ble skuta restaurert ved Framnæs mek. Værksted 1929–30. I 1931 ble den av Forsvarsdepartementet overdratt en privat komité med det formål å få skuta bevart i et museum. For innsamlede midler ble det reist et hus som ble åpnet i 1936 på Bygdøynes i Oslo. Her oppbevares Fram, og malerier, byster og statuer av våre polarforskere, samt store samlinger av ekspedisjonsutstyr fra de tre ekspedisjonene.

Se også Fridtjof Nansen.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.