Forsvarets mediesenter

Artikkelstart

Forsvarets mediesenter (FMS) er en avdeling innen Forsvaret, med hovedoppgave å styrke Forsvarets omdømme og profil i den norske befolkningen, og derigjennom bidra til rekruttering.

Faktaboks

Også kjent som
FMS

FMS er underlagt Forsvarsstaben (FST) gjennom driftsenheten Forsvarets fellestjenester (FFT).

Historikk

Forsvarets mediesenter ble opprettet i 2001, og etterfulgte da Forsvarets rekrutterings- og mediesenter (FRM), underlagt Forsvarssjefen. I tillegg til FRM inngikk produksjonsressursene i Forsvarets overkommandos presse- og informasjonsavdeling (FO/P&I) i den nye avdelingen.

FRM var nytt navn på Forsvarets rekrutterings- og opplysningstjeneste (FRO), som ble opprettet i 1962 som en selvstendig fellesinstitusjon under Forsvarsdepartementet (FD). Ved etableringen av FRO ble to funksjoner som til da var underlagt Forsvarets velferdstjeneste (FVT) – Forsvarets filmtjeneste og Mannskapsavisa – tillagt den nye avdelingen.

Oppgaver

Forsvarets mediesenter har som hovedoppgave å forestå ekstern kommunikasjon og omdømmebygging for Forsvaret. Det blir blant annet gjort ved holdnings- og rekrutteringskampanjer gjennom ulike kanaler, inklusive Forsvarets sentrale internettsted, forsvaret.no, så vel som etatens intranett og på sosiale medier.

Kommunikasjonen bygges rundt slagordet «For alt vi har. Og alt vi er.» – som startet som en omdømmekampanje i 2011.

FMS gjennomfører årlige innbyggerundersøkelser for å måle holdninger til Forsvaret i befolkningen, så vel som medarbeiderundersøkelser internt i Forsvaret, og verneplikts- og utdanningsundersøkelser, og gjennomfører regelmessige medieanalyser.

Avdelingen forvalter Forsvarets digitale foto- og filmarkiv (Forsvarets mediearkiv), og produserer selv informasjonsmateriell, inklusive film.

Organisering

FMS er organisert i fire avdelinger: Analyseavdelingen, Markedsavdelingen, Produksjonsavdelingen, og avdelingen for digital kommunikasjon.

Avdelingen består av rundt 40 medarbeidere; de fleste sivile.

Les mer i Store norske leksikon:

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg