Forsikringsklagekontoret, har til oppgave å hjelpe og veilede den som mener å ha grunn til å klage over den behandling vedkommende har fått av et forsikringsselskap i en konkret sak.

Klagesaksbehandlingen er gratis for forsikringskunden. Uttalelsene er rådgivende, men etterleves i hovedsak av forsikringsselskapene.

Virksomheten omfatter alle forsikringsformer; fra 1996 også klager på lånesaker i forsikringsselskap. Forsikringsklagekontoret er sekretariat for Avkortingsnemnda og Forsikringsskadenemnda.

Tidligere Forbrukernes Forsikringskontor, opprettet 1971 av Forbrukerrådet og Norges Forsikringsforbund, senere Finans Norge.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.