Forsikringsklagekontoret, har til oppgave å hjelpe og veilede den som mener å ha grunn til å klage over den behandling vedkommende har fått av et forsikringsselskap i en konkret sak.

Klagesaksbehandlingen er gratis for forsikringskunden. Uttalelsene er rådgivende, men etterleves i hovedsak av forsikringsselskapene.

Virksomheten omfatter alle forsikringsformer; fra 1996 også klager på lånesaker i forsikringsselskap. Forsikringsklagekontoret er sekretariat for Avkortingsnemnda og Forsikringsskadenemnda.

Tidligere Forbrukernes Forsikringskontor, opprettet 1971 av Forbrukerrådet og Norges Forsikringsforbund, senere Finans Norge.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.