Flytoget. Et togsett på vei gjennom Romerikslandskapet. Både togene og mastene for kjøreledningen ble designet spesielt for det som opprinnelig het Gardermobanen. (Foto: Trond Isaksen)

. begrenset

Flytoget AS, norsk jernbaneselskap, grunnlagt 1992 som NSB Gardermobanen AS; nåværende navn fra 2000. Selskapet står for driften av flytogene på Gardermobanen. Selskapet ble opprinnelig i sin helhet eid av Norges Statsbaner. 1. januar 2003 ble selskapet gjort om til et eget selskap, direkte underlagt Samferdselsdepartementet, uavhengig av NSB. Tilhører en internasjonal gruppe jernbaner på til sammen ca. 40, kalt Air-Rail Links, som har som oppgave å bringe flypassasjerer til og fra en flyplass. Togene er raske tog som opprinnelig trafikkerte strekningen Oslo Lufthavn–Asker. September 2009 ble Flytoget forlenget til Drammen. Togene har en tillatt topphastighet på 210 km/t (2010). De bruker rundt 19 minutter fra Oslo Sentralstasjon til Oslo Lufthavn. Omsetning 2002: 472 mill. kr; 270 ansatte.

NSB Gardermobanen AS ble gitt i oppgave å bygge og forberede for drift den dobbeltsporede høyhastighetsjernbanen mellom Oslo, den nye hovedflyplassen på Gardermoen og Eidsvoll. I 1996 fikk selskapet også i oppgave å stå for selve driften av banen. Gardermobanen mellom Gardermoen og Eidsvoll ble overført til Jernbaneverket i 1998, strekningen Oslo–Gardermoen ble overført 2001. I Norge regnes Gardermobanen som en høyhastighetsbane, men etter internasjonale definisjoner er den ikke det.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.