Det er i dag ikke påbud om flindersstang på kompass og natthus, men anbefales på skip som seiler på ruter med store variasjoner i breddegraden. Dette har sammenheng med at styrken på det flyktige magnetfeltet i vertikale jernkonstruksjoner er avhengig av vinkelen jordens magnetfelt danner med horisontalplanet (inklinasjon). Benyttes skipet på noenlunde samme breddegrader vil det ikke være behov for å korrigere kompasset med flindersstang. Hvis skipet derimot seiler over sterkt varierende breddegrader, eksempelvis fra høy nordlig bredde til høy sørlig bredde, vil kompassets deviasjon på østlige og vestlige kurser forandres betydelig som følge av dette. I slike tilfeller vil en riktig plassert flindersstang kunne motvirke denne feilen.
Det er i prinsippet to måter å finne riktig innstilling av flindersstangen:
A) Man foretar to deviasjonsundersøkelser på to forskjellige breddegrader, som helst bør være over 10 grader forskjell mellom. På dette grunnlag kan størrelsen på bidraget fra vertikal flyktig magnetisme beregnes (komponenten B2), og flindersstangen plasseres slik at denne størrelsen oppheves.
B) Ved passering av magnetisk ekvator, hvor inklinasjonen er null, vil også den flyktige vertikale magnetismen være lik null. Flindersstangen kan da plasseres i riktig høyde i forhold til kompasset, og med riktig lengde for å kompensere deviasjon på østlig eller vestlig kurs.
Lengden på flindersstangen kan justeres ved at den består av flere korte sylindriske deler. De nederste delene kan erstattes av umagnetisk materiale (oftest av tre), og dermed justere den magnetiske stangens lengde.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.