OSL
Et fly fra Norwegian gjøres klar til neste flygning en vinterdag ved Oslo lufthavn Gardermoen.
OSL
Av /Shutterstock.
Bodø Oceanic FIR og Polaris FIR
Flyværtjenesten i Norge har ansvaret for Bodø Oceanic FIR og Polaris FIR (tidligere Norway FIR)
Bodø Oceanic FIR og Polaris FIR
Lisens: CC BY NC SA 3.0

Flyværtjeneste er en spesialtjeneste som leverer værvarsel og værrapporter tilpasset luftfart. Innenfor norsk ansvarsområde leveres tjenesten av Meteorologisk institutt på oppdrag fra Avinor og Forsvaret.

Flyværtjenesten er en del av flysikringstjenesten og er underlagt strenge krav til innhold og kvalitet.

De viktigste oppgavene til en flyværtjeneste er overvåking av luftrommet med tanke på farlig vær. Faremeldinger skal sendes ut når det er nødvendig. I tillegg leveres rutinemessig varsler tilpasset ulike brukere og behov.

Geografisk inndeling

Luftrommet er delt inn i ulike ansvarsområder, i henhold til internasjonale regler. Et slikt område kalles flight information region (FIR). Flyværtjenesten i Norge har ansvar for to FIR: Bodø oceanic FIR og Polaris FIR.

Noen FIR deles videre inn etter kontrollsentralenes ansvarsområder, kalt area of responsibility (AOR). Innenfor Polaris FIR er det tre AOR:

  • Stavanger AOR
  • Oslo AOR
  • Bodø AOR

I likhet med annen værvarsling på Meteorologisk institutt er flyværtjenesten fordelt på ulike kontorer. Hovedkontorene ligger i Bergen, Oslo og Tromsø. I tillegg finnes værtjenestekontorØrlandet, Svalbard og i Bardufoss.

  • Tromsø har ansvarsområde Bodø AOR nord for 65°N og Bodø Oceanic FIR. Værtjenestekontorene på Svalbard og i Bardufoss er knyttet til Tromsø.
  • Bergen har ansvarsområde Bodø AOR sør for 65°N og Stavanger AOR. Værtjenestekontoret på Ørlandet er knyttet til Bergen.
  • Oslo har ansvarsområde Oslo AOR

Struktur

Leknes lufthavn
Et Widerøe-fly har nettopp landet på Leknes lufthavn.
Av /Shutterstock.

Et kontor kan fylle ulike roller innen en flyværtjeneste.

En flyværtjenestes hovedkontor kalles Meteorological Watch Office. Forkortelsen, MWO, er langt mer vanlig å bruke. Et MWO har ansvar for å overvåke meteorologiske forhold som kan påvirke luftfarten innenfor sitt geografiske ansvarsområde. De har også ansvaret for å utstede og formidle faremeldinger (SIGMET). I Norge fyller kontorene i Bergen, Oslo og Tromsø rollen som MWO.

En Aeronautical Meteorological Station (AMS) skal stå for observasjon og videresending av informasjon om værforholdene på en flyplass. I Norge ivaretas dette for de fleste plassene av Avinor, men Meteorologisk institutt har denne rollen på de flyplassene der det finnes et værtjenestekontor.

Et Aerodrome Meteorological office (AMO) skal lage varsler og kunne gi briefinger for brukerne på en eller flere flyplasser. Denne rollen ivaretas av både hovedkontorene og værtjenestekontorene i Norge.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg