Fløybanen.

Lars Mæhlum. begrenset

Lars Mæhlum. begrenset

Fløibanen, elektrisk drevet kabelbane fra Vetrlidsallmenningen i Bergen til Fløyfjellets kam (325 moh.). Fløibanen ble åpnet for drift 1918. Banen er fortsatt et kollektivtransportmiddel for dem som bor langs banen, men først og fremst er den en stor turistattraksjon. Tilsvarende baner i Skandinavia finnes inne i Gaustatoppen og på Skansen i Stockholm.

Sporvidden på Fløibanen er én meter, total lengde er 850 meter. Stigningsforholdet på de ulike delene av banestrekningen varierer mellom 15 og 26 grader. Kjøretiden uten stopp er fem minutter, og normal kjøretid sju–åtte minutter.

Høsten 2002 ble banen totalrenovert. Det ble innkjøpt nye vogner (fjerde generasjons vogner) med store vinduer, tegnet av den norske industridesigneren Espen Thorup. Det ble også lagt ny skinnegang, installert nytt maskineri og nytt billetteringssystem. I tillegg ble de tre mellomstasjonene og den særpregede bygningen på nedre stasjon rehabilitert.

  • Gubberud, Ivar J. & Wilfred Høsteland: Fløibanen 1918–1993. Til topps i 75 år. En historie om Fløibanen, 1993, Finn boken

    Foreslå endringer i tekst

    Foreslå bilder til artikkelen

    Kommentarer

    Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

    Du må være logget inn for å kommentere.