Faktaboks

Fløibanen
Offisielt navn
FLØIBANEN AS
Organisasjonstype
Aksjeselskap
Forretningsadresse
Bergen
Stiftet
14.02.1914
Daglig leder
Anita Nybø
Styreleder
Bjart Andreas Nygaard
Den nyeste vogntypen fra 2022.
.
Lisens: Begrenset gjenbruk
Fløibanen
Den første vogntypen på Fløibanen.
Fløibanen
Fløibanen.

Fløibanen er en elektrisk drevet kabelbane fra Vetrlidsallmenningen i Bergen sentrum til Fløyfjellet.

Første gang tanken om bane til Fløien ble lansert var i 1895. Idéen tatt opp igjen i 1907, prosjektet ble kjent internasjonalt, og i 1912 ble A/S Fløibanen vedtatt. Arbeidet startet i 1914 med beregnet byggetid halvannet år, men på grunn av krigen og materialmangel sto den først ferdig 15. januar 1918. Den ble bygget etter mønster av tilsvarende baner i Syd-Tyskland, Sveits og Nord-Italia.

Sporvidden på Fløibanen er én meter, total lengde er 850 meter og høydeforskjell mellom nedre og øvre stasjon 302 meter. Motvektssystemet der vognene balanserer hverandre i kabeltrekket, bringer vognene opp og ned. Stigningsforholdet på de ulike delene av banestrekningen varierer mellom 15 og 26 grader. Banen har tre mellomstasjoner: Promsgate, Fjellveien og Skansemyren, og kjøretiden direkte er fem minutter, med stopp syv–åtte minutter. Farten er 4 m/sek.

Høsten 2002 ble banen totalrenovert og holdt stengt i syv uker. Det ble innkjøpt nye vogner med store vinduer, og plassen økt fra 80 til 100 passasjerer. Det ble lagt ny skinnegang, installert nytt maskineri og nytt billetteringssystem. I tillegg ble de tre mellomstasjonene og den særpregede bygningen på nedre stasjon rehabilitert.

Høsten 2021 startet den største ombyggingen i banens historie, hvor både vogner, bane, maskineri og styringssystemer ble oppgradert. Teknisk sett er Fløibanen et meget trygt transportmiddel, der et omfattende bremsesystem som virker både automatisk og manuelt gjør at vognene umiddelbart stopper ved uregelmessigheter. De nye vognene fra 2022 som med passasjerer veier 30 tonn, er bygget i Sveits. Hver vogn har plass til 120 ombord, og trafikken var i 2021 økt til ca 2 millioner på årsbasis. Ombyggingen var derfor nødvendig for å kunne ta imot den beregnede økte trafikken. I tillegg til lokaltrafikk til stasjonene underveis, er den omfattende turisttrafikken med Fløibanen opp til Fløien den største attraksjonen i Bergen. Dagens Fløibane åpnet 1. april 2022.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Gubberud, Ivar J. & Wilfred Høsteland: Fløibanen 1918–1993. Til topps i 75 år. En historie om Fløibanen, 1993

Faktaboks

Fløibanen
Sektorkode
2100 Private aksjeselskaper mv.
Næringskode(r)
49.393 Transport med taubaner, kabelbaner og skiheiser

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg