Filterboble er en systematisk, individuelt tilpasset avgrensing av informasjon og opplevelser på internett som kan føre til ensretting og stagnasjon hos enkeltbrukere eller grupper. En filterboble oppstår når en algoritme på en nettside sorterer informasjon en bruker søker etter, basert på informasjon om brukeren. Som et resultat av dette vil vi som brukere i stadig økende grad få bekreftet våre egne synspunkt, mens vi samtidig blir utestengt fra informasjon som ikke stemmer med våre egne oppfatninger. Slik blir vi gradvis kapslet mer og mer inn i vår egen kulturelle og ideologiske boble av likesinnede.
I dag mottar vi i stadig større grad nyheter og informasjon via digitale plattformer som mobil og nettbrett, og via sosiale medier som Facebook og Twitter. Mange nettbedrifter jobber for å skreddersy sine tjenester som nyheter og søkeresultater til brukerens personlige preferanser. Tilpassingen skjer ut fra innsamlet informasjon om brukerens tidligere søking, klikk og stedsangivelse og er med på å styre informasjonstilgangen. Slik skreddersys søketreffet vårt ut fra det den algoritmen som innholdsleverandøren bruker finner at er det beste søkeresultatet for oss. Den informasjonen vi får er tilpasset det innholdsleverandøren allerede vet om vår alder og vårt kjønn, våre interesser og meningsfeller.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.