Faktaboks

Fernando De Rojas
Født
1465
Død
1541
Levetid - kommentar
omtrentlig fødselsår
Fernando De Rojas
Fernando De Rojas
Av /La Celestina, Barcelona 𝒲.

Fernando De Rojas var en spansk dramatiker. Han er kjent for å ha skrevet et av hovedverkene i spansk litteratur: «La Celestina». Etter flere år i Salamanca, hvor han studerte juss, giftet han seg i Talavera de la Reina, og ble senere ordfører i denne byen. Her døde han i 1541. Hans jødiske bakgrunn ble undersøkt og mistenkeliggjort av den spanske inkvisisjonen. Det er lite vi vet om livet til De Rojas, bortsett fra det som sto i testamentet hans, hvor det blant annet kom fram at han eide en stor boksamling.

Hans eneste kjente verk er «La Celestina» som ble utgitt i 1499. Verket er skrevet i dialog, selv om det på grunn av dets lengde ikke kan presenteres som teaterspill. «La Celestina» er en humanistisk komedie som ble populær i senmiddelalderen, og som ble inspirert av Petrarca. Fernando De Rojas kombinerer elementer fra komedie og tragedie, og derfor snakker man gjerne om «tragicomedia» – tragikomedien.

La Celestina

Stykket er delt i 21 akter. Første utgave fra 1499 hadde 16 akter, mens andre utgave fra 1502 fikk 5 akter til. Det er viktig å nevne at første akt, i dramatikerens egne ord, ble skrevet av en annen forfatter, sannsynligvis dramatiker Juan de Mena, og derfor må første akt ha blitt skrevet minst 50 år tidligere enn resten av verket. Det er denne akten som innfører hovedkarakterene, og som begynner utviklingen av hovedhandlingen i stykket.

«La Celestina» handler om to forelskede tenåringer, Calixto og Melibea, som lever ut en forbudt og lidenskapelig kjærlighet med hjelp av en mellommann, eller rettere sagt en mellomkvinne: Celestina, en eldre dame som tjener penger som hallik og på andre umoralske aktiviteter. Melibea tilhører en velstående og rik familie, mens Calixto er en «hidalgo» som tilhører den laveste adelsklassen. Deres klasseforskjell gjør forholdet umulig og forbudt i henhold til tidens sannfunnskonvensjoner. Med løgn, triks og hennes mørke evner klarer Celestina å overtale Melibea til å høre på og gi etter for Calixtos lidenskapelige oppfordringer, og hun gir tapt for sin ære og og sitt hjerte. Andre viktige karakterer i stykket er Calixto sine tjenere, Parmeno og Sempronio. De to tjenerne medvirker med Celestina og går i lag med hensyn til å profittere av den forbudte kjærligheten til både Calixto og Melibea. Som mellommann og hallik kan Celestina tilby en blanding av seksuelle tjenester fra unge piker og løfter om penger som overbeviser de to illojale tjenerne til å tjene hennes interesser.

Stykket som begynner som en komedie har en mørk utvikling med et tragisk utfall, når både Calixto og Melibea, dratt av ulykke og deres egne lidenskaper, dør. Skjebnen til Celestina, Sempronio og Parmeno er også tragisk, som en slags moralsk straff for deres ugjerninger.

Språket i stykket, avhengig av om det enten er de to unge forelskede som uttrykker seg, eller Celestina og tjenerne, er en balansert blanding av høvisk og pikaresk litteratur. Den første karakterisert med et formelt og elegant språk, og den andre med vulgære ordtak, banneord og sjofelt språk.

Stykket i moderne tid

I løpet av de siste århundrene har lesing av «La Celestina» vært obligatorisk pensum på videregående skole nivå i Spania og Latin-Amerika, og er ansett som en av hovedverkene i spansk litteratur og som et viktig ledd mellom middelaldersk litteratur og moderne litteratur på spansk.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg