Fanny Mendelssohn-Bartholdy

Faktaboks

Fanny Mendelssohn-Bartholdy
gift Hensel
Fanny Caecilia Mendelssohn-Bartholdy
Uttale
mˈendelssohn-barthˈoldy
Født
14. november 1805, Hamburg, Tyskland
Død
14. mai 1847, Berlin, Tyskland
Fanny Hensel, malt i 1842.
Av /The Jewish Museum, New York.

Artikkelstart

Fanny Mendelssohn-Bartholdy var en tysk pianist og komponist. Hennes komposisjoner, først og fremst romanser i tillegg til kammermusikk, viser tydelig påvirkning på Ludwig van Beethoven. Mendelssohn-Bartholdy komponerte over 460 komposisjoner. Hun var søster til komponisten Felix Mendelssohn-Bartholdy.

Estetikk

Motstand fra Mendelssohn-familien

Som komponist møtte Mendelssohn-Bartholdy sterk motstand fra familien, med ett unntak – broren Felix. Han diskuterte alle sine musikalske ideer med søsteren før han satte dem på papiret. Familien var også motstander av at hennes tidligste komposisjoner skulle publiseres, med det resultat at hun utga dem i Felix' navn. Kun få av de over 400 komposisjonene hennes er kjent, og de aller fleste forble utrykte. Blant hennes verker finner man en klaver-kvartett fra 1822–1824, to strykekvartetter fra 1823 og 1834, en orkester-ouverture fra 1830 samt en klavertrio utgitt i 1850, i tillegg til en rekke klaverstykker og romanser.

Musikalske særtrekk

Mendelssohn-Bartholdy var langt mer eksperimenterende enn broren. Hun viser en tett harmonikk som uttrykker et tydelig romantisk trekk. På samme måte som hos Felix viser Mendelssohn-Bartholdy markert påvirkning av harmonikk fra Ludwig van Beethovens sene verker. Det er særlig tydelig i en av hennes strykekvartetter. Som broren viser Mendelssohn-Bartholdy en viss forsiktighet med hensyn til tonal tydelighet. Hun bruker ordmaling i romansene på samme måte som broren for å fremheve det emosjonelle i romansetekstene. Som regel er romansene i strofisk form med dobling av melodien i klaver-akkompagnementet, et element typisk for hennes lærere Carl Friedrich Zelter (1758–1832) og Ludwig Berger (1777–1839). Selv om de fleste av hans romansene er strofiske viser mange av dem at en gjennomkomponert form lå like om hjørnet.

Biografi

Familiebakgrunn

Mendelssohn-Bartholdy ble født i en liberal og kulturinteressert jødisk familie i Hamburg. Faren oppmuntret henne til å spille klaver og til å musisere. Som tradisjonen var på denne tiden, motsatte familien at kvinner skulle utøve musikk offentlig. Bare i en privat salong i Berlin fremførte hun noen sine komposisjoner. I et brev til Johann Wolfgang von Goethe beskrev hennes lærer, Zelter, Mendelssohn-Bartholdy som en pianist på høyt nivå med ordene: «hun spiller som en mann.»

Studier og samarbeide med broren

Sin første musikkundervisning fikk Mendelssohn-Bartholdy av moren som var oppdratt i Berlin-Bach-tradisjonen av Johann Kirnberg, en av Johann Sebastian Bachs elever. En kort tid studerte hun med pianisten Marie Bigot (1786–1820) i Paris, mens hun mot slutten studerte med Ludwig Berger. Hennes offentlige debut som pianist – og det eneste kjente offentlige fremtredende som hun gjorde – var da hun fremførte Felix’ første klaverkonsert i 1838. Mendelssohn-Bartholdys store musikalske begavelse fikk den berømte Ignaz Moscheles i Leipzig til å uttale at Mendelssohn-Bartholdy var nesten på høyden med broren. Felix sørget for at noen av hennes romanser ble publisert, men under hans navn. Hun på sin side hjalp Felix med konstruktiv kritikk til hans komposisjoner, en kritikk som han alltid tok hensyn til. Deres brevveksling årene 1840–1841 viser at de sammen utarbeidet en opera med temaet Nibelungenlied.

Mendelssohn-Bartholdy giftet seg i 1829 med maleren Wilhelm Hensel (1794–1861), og de fikk sønnen Sebastian Ludwig Felix.

Utvalgte verk med opusnummer

  • Sechs Lieder für eine Singstimme mit Begleitung des Pianoforte, op. 1
  • Vier Lieder für das Pianoforte, vol. 1, op. 2
  • Gartenlieder. Sechs Gesänge für Sopran, Alt, Tenor und Baß, op. 3
  • Six Mélodies pour le Piano, vol. 1, op. 4
  • Six Mélodies pour le Piano, vol. 2, op. 5
  • Vier Lieder für das Pianoforte, vol. 2, op. 6
  • Vier Lieder für das Pianoforte, op. 8
  • Sechs Lieder mit Begleitung des Pianoforte, op. 9
  • Fünf Lieder mit Begleitung des Pianoforte, op. 10
  • Trio für Pianoforte, Violine und Violoncello, op. 11

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg