Fagfornyelsen er en revisjon av skolereformen Kunnskapsløftet. Fagfornyelsen innebærer nye læreplaner i alle fag i grunnopplæringen og nye overordnede verdier og prinsipper for grunnopplæringen.

Revisjonsprosessen startet høsten 2017 og bygget på stortingsmelding nr. 28: Fag – Fordypning – Forståelse – En fornyelse av Kunnskapsløftet, Ekspertrapporten om Lærerrollen og en rekke andre forarbeider som utgjorde kunnskapsgrunnlaget.

Innhold

Den reviderte reformen Kunnskapsløftet 2020 (LK20) innebærer nye læreplaner i alle fag og en Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Den blir gradvis innført i hele grunnopplæringen fra 2020 til 2023.

Blant de viktige endringene er at undervisningen skal legge til rette for bedre læringsprogresjon i fagene, mer dybdelæring, elevaktiv læring og kritisk tekning på tvers av fag. I de fleste fag har læreplanene prioritert tre tverrfaglige temaer som går igjen i hele utdanningsløpet: folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling.

Bakgrunn og forarbeider

NOU-rapportene Elevenes læring i fremtidens skole – Et kunnskapsgrunnlag og Fremtidens skole – Fornyelse av fag og kompetanser, ga anbefalinger om sentrale temaer og prinsipper for organisering av grunnopplæringen, inkludert læreplaner for fag som angir mål og retningslinjer for undervisningen i skolen. De ble derfor en viktig del av Fagfornyelsen.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg