Final approach til Fagernes lufthavn
Av .
Lisens: CC BY 2.0

Fagernes lufthamn, Leirin var en sivil, regional lufthavn. Lufthavnen ligger i Nord-Aurdal kommune, Innlandet fylke, rundt ti kilometer fra Fagernes. Lufthavnen ble åpnet i 1987, og ble betjent av ulike flyselskap fram til rutedriften ble nedlagt 31. mars 2016.

Historie

Trafikkutvikling (reisende inkl. transitt)

2015 5693
2016 3164
2017 1818
2018 1725
2019 0
2020 0
2021 0
2022 0
Kilde: Avinor AS

Fagernes lufthamn, Leirin ble driftet av Avinor AS som rute- og charterflyplass. Den var kjent for å være Nord-Europas høyest beliggende lufthavn, 822 meter over havet.

Flyplassen på Leirin ble åpnet 31. oktober 1987, etter mer enn ti år med planlegging og bygging. Flyplassen skulle dekke dalførene Valdres, Gudbrandsdalen og Hallingdal. Opprinnelige planer ble lagt for en mindre, regional lufthavn, beregnet på mindre fly. Imidlertid var det sterke næringslivskrefter som så muligheter i chartertrafikk, spesielt til alpinanleggene i området på vinteren, og bygging av en større lufthavn ble derfor planlagt. Rullebanen ble bygget ut til 2 060 meter, slik at flyplassen kunne ta i mot større flytyper. De første årene var lufthavnen drevet av et lokalt selskap basert på de seks Valdreskommunene, men driften ble i 1996 overtatt av Avinor AS.

Da lufthavnen ble åpnet i 1987 kom charterflyene fra inn- og utland. Et lokalt selskap sørget for organiseringen, og et utall busser fraktet flypassasjerene videre til fjordene på Vestlandet om sommeren og til skianleggene på vinteren.

Ruteoperatører

Fra starten i 1987 var det Norsk Air AS som var ruteoperatør, men de la ned ruten etter ett år. I 1990 kom Coast Air inn, og de opererte i mange år. Fra dette tidspunktet inngikk ruten også i FOT-nettet, og mottok statlig tilskudd. Senere operatører har vært Teddy Air, Widerøe, Guardair, Arctic Air, DOT og Air Norway på Osloruten, samt at Sun Air of Scandinavia i en periode opererte Fagernes–København.

Rutetrafikken ved lufthavnen har aldri hatt de store trafikktallene. Mange operatører har vært inne på ruten mellom Oslo og Fagernes, men konkurransen med ekspressbuss og bil var hard.

Nedleggelse

Regjeringen foreslo i 2015 for Stortinget at Avinor fra 1. april 2016 skulle drive Fagernes lufthavn som en ren charterlufthavn frem til 1. januar 2019. Deretter skulle driften overføres til lokale aktører.

Dette forutsatte at Luftfartstilsynet forlenget driftstillatelsen, og at lokalt næringsliv dekket deler av Avinors kostnader for å videreføre driften fra 2017 og halvparten av Avinors kostnader i 2018.

I stortingsproposisjon 87 S (2017–2018) konkluderte Samferdselsdepartementet med at det ikke lykkes Avinor å få lokale interesser til å støtte videre drift økonomisk, og Avinor stengte derfor Fagernes lufthamn, Leirin, fra 1. juli 2018.

Høsten 2019 ble flyplassen lagt inn med forslag om salg i regjeringens forslag til statsbudsjett, og Avinor AS har varslet at lufthavnen vil bli lagt ut for salg i 2020. Som følge av Covid-19 pandemien har ikke et salg blitt gjennomført, men det er ulike interessentgrupper som viser interesse for flyplassen. Dette er blant annet lokalt motorsportsmiljø, samt den lokale reiselivsnæringen, som ønsker å ha flyplassen sesongåpen, med tanke på skiturisme fra ulike steder i Europa. Det er også kommet forslag om å åpne flyplassen som testsenter for internasjonal elfly-satsning.

I forbindelse med budsjettbehandlingen i Stortinget for budsjettåret 2022, lå det i innstillingen fra Transportkomitéen at investeringene som var foretatt ved flyplassen fortsatt burde komme Valdresregionen til gode, og at man burde legge inn en klausul ved et eventuelt salg at flyplassen skulle opprettholdes som flyplass.

Trafikkdata

  • ICAO flyplasskode: ENFG
  • IATA flyplasskode: VDB
  • Rullebane 15/33 (TODA): 2983/2449 meter
  • Høyde: 822 meter over havet

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer (2)

skrev Fredrik A. Sandvik

Lufthavnen heter nå offisielt Fagernes lufthamn, Leirin. Kjekt om artikkelen kunne oppdateres for å ta hensyn til dette. Kilde: http://www.oa.no/valdres/derfor-matte-flyplassen-bytte-ut-en-bokstav/s/1-81-7091472

svarte Harald Olsen

Hei Fredrik! Så er endringsforslaget tatt til følge. Takk for innspillet! Vennlig hilsen Harald Olsen olh@haraldolsen.dk

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg