Faktaboks

Offisielt navn
Fabriken Tomten
Også kjent som

Tomten Fabrikker

Tomten A/S

Organisasjonstype

aksjeselskap

Forretningsadresse

Sandvika

Stiftet
1907
Nedlagt
1990
Annonsen fra 1941 for Tomteskur kan ses på som et raffinert sleivspark mot den tyske okkupasjonsmakten.
Fabriken Tomten til venstre i bilde, fotografert av Narve Skarpmoen i 1907.
.

Fabriken Tomten var en fabrikk i Sandvika som produserte vaskemidler og helse- og parfymeartikler. Selskapet ble etablert i 1907. Det var opprinnelig datterselskap til Tomtens tekniska fabrik i Göteborg, grunnlagt i Jönköping i 1897. I Norge var Tomtegløgg, Vademecum og Bio-Tex blant de mest kjente merkevarene som ble produsert på fabrikken i Sandvika.

Etablering

Emballasje med Tomteskur.

I 1897 etablerte Alexander Lagerman jr. Tomtens tekniska fabrik i den svenske byen Jönköping. Fire år senere flyttet virksomheten til Göteborg. Noen år etterpå endret selskapet navn til Fabriken Tomten. I den anledning tegnet Adolv Braunschwig selskapets varemerke, en fjøsnisse (Tomte på svensk) med tresko.

I 1907 stiftet Fabriken Tomten et datterselskap i Sandvika for å etablere seg på det norske markedet. Det var Alexander Lagerman jr. som startet bedriften, og ledet den gjennom utvidelser som gjorde Tomten til en viktig produsent av kjemiske produkter for husholdningsmarkedet. Mange av produktnavnene var hentet fra eventyrene.

I 1916 ble svensken Arthur Sjöstedt disponent på fabrikken i Sandvika. Han knyttet raskt gode kontakter med distriktets næringsliv.

Produksjon og merkevarer

Tomten i Sandvika var en relativt liten produksjonsbedrift med store varemerker, deriblant Tomteskur og Heks metallpuss. Tomteskur ble på kort tid et av de mest populære. I 1930-årene var det et av de mestselgende vaskemidlene, med en markedsandel på 70-80 prosent. I den samme perioden var det rundt 15–20 ansatte i produksjonen.

Det norske aksjeselskapet Barnengens Tekniske Fabrik hadde frem til 1960 ansvar for distribusjon og salg av Tomtens produkter på det norske markedet.

Egen salgsavdeling

Etter Arthur Sjöstedt døde i 1944 overtok sønnen Henri A. Sjøstedt som bedriftens leder. Han skjønte straks at tidene var i forandring da alt flere butikker begynte med selvbetjening i 1950-årene. Firmaets markedsføringsstrategi ble alt mer offensiv.

I 1960 etablerte Tomten en egen salgsavdeling som satset på en rekke nye produkter rettet mot husholdningsmarkedet. Tomtegløgg og saftkonsentratene Sapp, Quick-Up og Olé, ble kjente varemerker takket være vellykket markedsføring i 1960- og 1970-årene. Tomten profilerte det nederlandske enzymvaskepulveret Biotex som «camping-vaskemiddel», og lyktes utkonkurrere Bio Luvil som ble lansert av Lilleborg kort tid etterpå. I 1968 utvidet Tomten virksomheten med å markedsføre kosmetikk fra det svenske firmaet Henrik Gahn.

Oppkjøp, nedleggelse og varemerkesalg

I 1973 overtok det nederlandske konsernet Akzo alle aksjeposter i Tomtens svenske morselskap, og samtidig eierskapet i norske Tomten. Ti år senere kjøpte de nye eierne Barnengens Tekniske Fabrik på Lysaker og overtok samtidig Barnengens varemerker.

I 1990 ble fabrikken i Sandvika lagt ned. Samme år kjøpte det amerikanske merkevareselskapet Sara Lee Corporation Akzo og derved Tomten. I handelen inngikk produkter fra Tomten, Nordstrøm & Due og Barnengen, og andre varemerker i Akzo-konsernet. Sara Lee Corporation solgte senere Tomtegløgg og en rekke andre varemerker til Orkla Brands.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Hope, Svein Ola (2022). Årbok for Asker og Bærum Historielag, Skrift nr. 62 — 2022, Asker og Bærum Historielag

Faktaboks

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg