Eugen Schüfftan, tysk-amerikansk filmfotograf og -tekniker. Arbeidet i 1920-åra for bl.a. Fritz Lang, E. A. Dupont og Abel Gance og bidro med spesialeffekter til filmer som Metropolis (1926), Variété (1925) og Napoleon (1927). Han utviklet en metode for å projisere opp miniatyrmodeller av kulisser til store formater bak aktørene. Teknikken har fått hans navn («Schüfftan-prosessen»), og ble virkningsfullt benyttet i bl.a. Metropolis. Menschen am Sonntag (1930) i regi av Robert Siodmak ble Schüfftans første film som fotograf. Han arbeidet i tysk film til 1933, men flyttet til Frankrike etter nazistenes maktovertakelse. Her fortsatte han å fotografere for landflyktige tyske regissører som Siodmak og Max Ophüls, og ble også engasjert av Marcel Carné. Hans arbeid med Carnés Tåkekaien (1938) står som et av hans betydeligste. Etter krigens utbrudd reiste han til New York, ble amerikansk statsborger i 1947 (her endret han stavemåten på navnet til Eugene Shuftan) og fikk i etterkrigsårene oppgaver som filmfotograf både i og utenfor USA. Han mottok en Oscar-pris for sitt foto på Robert Rossens The Hustler (Storbyens haier, 1961).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.