Faktaboks

Eugen Schüfftan
også Eugene Schuftan
Født
21. juli 1893, Breslau (nå Wrocław, Polen)
Død
6. september 1977, New York

Eugen Schüfftan var en tysk-amerikansk filmfotograf og -tekniker. Han arbeidet i 1920-åra for blant andre Fritz Lang, E. A. Dupont og Abel Gance og bidro med spesialeffekter til filmer som Metropolis (1926), Variété (1925) og Napoleon (1927). Han utviklet en metode for å projisere opp miniatyrmodeller av kulisser til store formater bak aktørene. Teknikken har fått hans navn («Schüfftan-prosessen»), og ble virkningsfullt benyttet i blant annet Metropolis.

Menschen am Sonntag (1930) i regi av Robert Siodmak ble Schüfftans første film som fotograf. Han arbeidet i tysk film til 1933, men flyttet til Frankrike etter nazistenes maktovertakelse. Her fortsatte han å fotografere for landflyktige tyske regissører som Siodmak og Max Ophüls, og ble også engasjert av Marcel Carné. Hans arbeid med Carnés Tåkekaien (1938) står som et av hans betydeligste.

Etter krigens utbrudd reiste han til New York, ble amerikansk statsborger i 1947 (her endret han stavemåten på navnet til Eugene Shuftan) og fikk i etterkrigsårene oppgaver som filmfotograf både i og utenfor USA. Han mottok en Oscar-pris for sitt foto på Robert Rossens The Hustler (Storbyens haier, 1961).

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg