Offisiell skolestartsalder er sju år. Barneskolen er i prinsippet gratis og obligatorisk. Det finnes noen private barneskoler med skolegebyrer, men disse utgjorde kun 7 prosent av skolene i 2012/2013. I 2021 var 85 prosent av alle barne- og ungdomsskoler statlige. De fleste ikke-statlige skoler befinner seg i hovedstaden Addis Abeba.
I de senere årene har Etiopia hatt en enorm fremgang med å tilby grunnutdanning. Mens kun 46 prosent av barnekullene begynte på skolen ved årtusenskiftet, har skolebesøket blitt så viktig at 106 prosent begynte i første klasse i 2021. Det vil si at også en del elever som ikke er sju år gamle, men vanligvis eldre, begynner i skolen. Denne veksten har kommet med en rekke utfordringer og har vært krevende å finansiere og kvalitetssikre. For eksempel har kun 30,8 prosent av barne- og ungdomsskolene tilgang til elektrisitet, og en gjennomsnittlig elev (1. til 8. trinn) har bare tilgang til fire lærebøker (2021). 34 prosent av barne- og ungdomsskolene har en radio, 14 prosent har en kassettspiller og 17 prosent en videospiller (2021) uten at det nødvendigvis sier noe om de fungerer. 40 prosent av skolene har tilgang til vann (2021).
På barnetrinnet undervises det i engelsk, morsmål og det nasjonale språket amharisk. Som undervisningsspråk brukes det blant annet oromo, somali, tigrinsk og minst 10 andre språk. Andre fag i første delen av barneskolen er matematikk, miljøvitenskap, kunst og kroppsøving. Engelsk blir undervisningsspråket mellom 5. og 8. trinn, avhengig av region, og forblir det eneste undervisningsspråket i videregående opplæring og på universitetet. Nye fag blir etter hvert Civics and Ethical Education (borgerfag og etikk), naturfag, samfunnsfag, visuelle kunst, musikk, senere også biologi, kjemi og fysikk.
Frafallet i barne- og ungdomsskolen er betydelig. Ifølge UNICEF fullfører 85 prosent av barna 5. trinn, 54 prosent 8. trinn. Samtidig lærer barna ofte ikke det de skal lære; 63 prosent av barna i de første fire trinnene mestrer ikke minimumslæringsmålene som er nødvendige for å få utbytte av senere utdanning. Jentene, særlig når de blir litt eldre, er mer utsatt for å avbryte skolebesøket enn guttene. Blant barna som ikke går i skolen, er 43 prosent gutter og 57 prosent jenter. Tradisjonelle kjønnsroller, mye husarbeid og lange skoleveier er blant hindrene for skolebesøket.
På slutten av 8. trinn må elevene bestå en avslutningseksamen som er forutsetning for besøket av 9. trinn. Hvis elevene ikke består eksamenen, må de gjenta det siste skoleåret før de kan avlegge eksamenen på nytt. Elever som står på eksamen, fortsetter vanligvis skolebesøket (gjelder for overgangen fra 8. til 9. trinn i det gamle systemet, 91,4 prosent, 2014).
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.