østerriksk-amerikansk komponist. Begynte å komponere i en nærmest fri tonal stil, men modererte uttrykkssettet utover i 1920-årene til fordel for en klarere tonalitet og formoppbygning. Jazzelementer satte også preg på hans musikk fra denne tiden, som i operaen Jonny spielt auf (1926), som på kort tid brakte ham internasjonal berømmelse.

Etter å ha studert Schönberg, A. Berg og Webern i begynnelsen av 1930-årene, fikk Křenek en mer radikal holdning, og med operaen Karl 5 (1930–33) innledes en lang serie tolvtonekomposisjoner, som etter Hitlers valgseier ble nektet fremført i Tyskland. I 1938 emigrerte Křenek til USA, der han drev inngående studier av middelalder- og renessansepolyfoni og søkte å kombinere elementer herfra med tolvtoneteknikken. Et sentralt verk fra denne tiden er Lamentatio Jeremiae prophetae (1940–41). Senere benyttet han også elektrofone virkemidler.

Av hans komposisjoner kan nevnes 10 operaer, balletter, 5 symfonier, 2 concerti grossi, 7 orkesterstykker, 14 konserter for forskjellige soloinstrumenter, 7 strykekvartetter, 2 blåsekvintetter, 6 klaversonater, sanger, korverker samt elektroniske verker.

Av Křeneks mange teoretiske skrifter kan nevnes Studies in Counterpoint Based on the Twelvetone Technique (1940), Über neue Musik (1937), Selbstdarstellung (1948), Musik im goldenen Westen (1949).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.