Erling Kristvik, norsk pedagog.

Kristvik tok lærerskoleeksamen 1906. Han var skoledirektør i Nordland og Troms 1925–30, rektor ved Volda offentlige lærerskole 1930–46. Professor i pedagogikk ved Norges Lærerhøgskole i Trondheim 1946–52.

Gjennom mange skrifter og eget virke preget Kristvik den pedagogiske nytenkningen i flere tiår. For ham var folkeskolen det sentrale samfunnsbyggende instrumentet som skulle øve elevene i samhandling og gi dem normer og verdier. Hans pedagogiske filosofi var forankret i sosiologisk tenkning, som han fremstilte i bøkene Folkelagnad. Tankar om samfund og kultur (1920) og Livsopplysning. Ideologisk nyorientering (1954). Lærebøker ved lærerskolene var i en årrekke de tre bindene Læraryrket (1925), Sjelelære (1937) og Elevkunne (1939).

Videre lesning

Denne artikkelen er hentet fra papirutgaven av leksikonet, utgitt i 2005-2007. Artikkelen hadde ingen navngitt forfatter, men en tilknyttet fagkonsulent.

Fagkonsulent for denne artikkelen var

Publisert på nett 14.02.2009. Det er siden gjort 2 endringer.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.