Faktaboks

Erlend Leirdal
Født
16. juni 1964, Trondheim
På seisjøen. Raudt hav
På seisjøen. Raudt hav
Av /Foto: Thomas Tveter/Kunstnerforbundet.
Erlend Leridal
Erlend Leridal
Av .
«Stort og smått» NTNU Campus Gjøvik, 2018

Kunstverk av Leirdal kan starte med et motto, som med tittelen på hans offentlige kunstprosjekt, Stort og smått for NTNU Gjøvik. I dette store utendørs-verket tar Leirdal utgangspunkt i plankton og pollen. Ettersom sokkelen også fungerer som sitteplass for studentene, får det organiske kunstverket flere funksjoner på området.

«Stort og smått» NTNU Campus Gjøvik, 2018
Av /Foto: Signe Marie Andersen.

Erlend Leirdal er en norsk kunstner som er spesielt kjent for sine arbeider i tre.

Leirdal har gjennomført mange kunstprosjekter for skoler og andre offentlige institusjoner og har deltatt på et stort antall utstillinger. Performance og andre fysiske tilnærminger spiller også en rolle i hans kunstnerskap. Hans faglige spenn karakteriseres ved at han er medlem både i Norske kunsthåndverkere og Norsk Billedhoggerforening.

Leirdals kunst er innkjøpt av blant andre Nasjonalmuseet, KODE 1 (tidligere Vestlandske kunstindustrimuseum) og Norsk skogmuseum.

Materiale og teknikk

Erlend Leirdal er autodidakt (selvlært) som kunstner. Han har arbeidet med trevirke hele livet og står svært nær arven fra tradisjonell norsk treskjæring. Det grodde trevirkets egenskaper er med på å bestemme utformingen av kunstverket. Derfra vokser ideene som blir til tredimensjonale verk. At treverk som levende materiale også endrer seg i møte med vær og vind, tar Leirdal med som en naturlig del av verket. Der det er nødvendig impregneres skulpturene for størst mulig holdbarhet. Han kan også legge inn utluftingsmuligheter i selve tre-objektet.

Erlend Leirdal bruker kniv, øks og motorsag, og bygger opp formen lag for lag, ofte i stort format. Han lar håndverket stå åpent og synlig, som del av historiefortellingen. Elementet av lek er ofte med, også i oppdrag for offentlige rom. I slike oppdrag er dialog med noen av de menneskene som skal oppleve verket og ta det i bruk, ekstra viktig.

På utstillinger er Leirdals kunstobjekter varierte og med forskjellige poetiske innganger til opplevelsen, både gjennom underfundige titler og selve utformingen, av og til tilført farge.

Arbeidene relateres ofte til kunstnerens egen tilhørighet og område. Leirdals naturengasjement kommer gjerne tydelig fram, for eksempel i verket Nokre av dei siste turane (2019), som omhandler vår tids fare for tap av natur, også ved omfattende bruk av inngripende teknologi.

Stillbilde, Erlend Leirdal
Stillbilde fra filmen «Slik vert eit kunstverk til».
Stillbilde, Erlend Leirdal
Av .

Utstillinger, innkjøp, utsmykninger

Bolverk
Bolverk
Av /Foto: Thomas Tveter/Kunstnerforbundet.

Separatutstillinger (utvalg)

«Heime», Kunstnerforbundet 2020

  • Skiftninger, Trøndelag Senter for Samtidskunst, Trondheim, 2016
  • Heimom, Galleri KRAFT, Bergen, 2016
  • Liljewalchs Konsthall, Stockholm, 2014
  • Trädets berättelse, Galleri norsu, Helsinki, 2006
  • Tre i tre, Trondheim kunstmuseum, 1999/1998

Kollektivutstillinger (utvalg)

  • Revilation, Grand Palais, Paris, 2019
  • Present, Bomuldsfabriken, Arendal, 2017
  • Staup 2017, skulpturbiennale Levanger, kunstforening «Slump», Bomuldsfabrikken, Arendal og Gustavsberg kunsthall, Stockholm, 2011–2012
  • Hverdagsliv, galleri Norsu Helsinki/Nordenfjeldske kunstindustrimuseum, 2008
  • Usher Gallery, England, 2005 (vandreutstilling)
  • Røhsska Museum, Gøteborg Sverige 1999
  • Norwegian alternatives: Inter American development bank cultural senter, Washington, 1999

Innkjøp (utvalg)

  • Nasjonalmuseet, 2020, 2006, 2013
  • KODE Kunstindustrimuseet i Bergen, 2011, 2016
  • Nordenfjeldske kunstindustrimuseum, 1990, 1991, 2016
  • Värmdø Kommun, Sverige, 2014
  • Statoil, 2006
  • Trondheim kommune, 1995, 2006
  • Norsk kulturråd for Trondheim kunstmuseum, 2003
  • Sør-Trøndelag Fylke, 1990, 2002
  • Hålogaland lagmannsrett, 2000
  • Norsk skogmuseum, 2000
  • Fondet for innkjøp av kunsthåndverk, 1994, 1999
  • Norsk kulturråd, 1990, 1999
  • Telenor, 1999
  • Sørlandets kunstmuseum, 1998

Utsmykkinger (utvalg)

  • Brønn, Elverum helsehus, 2019
  • Stort og smått, NTNU Gjøvik, 2018
  • Nordland sykehus, Stokmarknes, 2014
  • Tromsø rådhus, hovedutsmykking, 2004
  • Oppland fylkessykehus, Gjøvik, 2001
  • NTNU Dragvoll hovedauditorium, 1994, 1992

Leirdal har siden 1992 utsmykket en lang rekke skoler, barnehager og offentlige bygg.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Faktaboks

Erlend Leirdal

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg