Endurance var del av prosjektet til utforskeren Adrien de Gerlache og rederen Lars Christensen i 1911, som skulle seile med velstående turister i Arktis. Til dette ble Endurance, opprinnelig døpt Polaris, bygget. Grunnplattformen hun ble bygget etter var en typisk hvalfanger for sin tid, men med betydelige luksuriøse oppgraderinger som store lugarer og flere salonger, i stedet for lasterom.
Hovedtegningen ble laget av Ole Aanderud Larsen. Johan Christian Jakobsen, som også stod bak ishavsskuter som Belgica, Scotia og Antarctic, var hovedkonstruktør under byggingen av skuten. Konstruert og planlagt av erfarne skipsbyggere, hvalfangere og utforskere, er Endurance ansett som blant de mest solide og vakreste polarskuter fra perioden.
Som polarskute for turister var Polaris bygget med sterkere sjøegenskaper enn isegenskaper, ettersom hun ikke skulle fryse like mye inn i drivisenslik som eksempelvis Fram var bygget for. Skipet hadde en relativt stor dekksbredde og skarpe linjer, som var typisk for havseilere. Som ishavsskute hadde Polaris likevel kraftige tømmerspant av eik med kun 25 cm mellom hvert av dem, i tillegg til forsterkninger i dekk. Baugen bestod av en stevn med fire tykke eikebjelker, og solide eikeknær, som gav en total baugtykkelse på litt over halvannen meter. Hun var videre bygget opp av furu innvendig, og bord av eik utvendig med gjennomsnittlig skrogtykkelse på 76cm. Som normal praksis i tiden ble det lagt et ytre lag med ishud av den harde tresorten greenheart, og metallforsterkning i baugen for å knuse is.
Fra Colin Archers erfaringer var Polaris bygget som en forholdsvis liten, men kompakt polarskute, som kunne jobbe godt i frosne farvann. Med en størrelse på 350 registertonn, 44 meter i lengden, ca. 8 meter i bredden og en dypgang på 4,8 meter, var skipet å regne som relativt lite i forhold til andre ekspedisjonsskip – men i tråd med strategien til både Archer og Jakobsen.
Om bord var det bygget ti store passasjerlugarer, et dekkshus aktenfor stormasten med røykesalong og kapteinens lugar, og et dekkshus forut bak fokkemasten med bysse, pantry, messe, spisesalong og bro på taket av dekkshuset. Det gikk en gangbro mellom dekkshuset forut, til dekkshuset akter og roret som stod på poopdekket. Nytt for sin tid var skipet utstyrt med eget mørkerom, slik at gjestene kunne bearbeide sine fotografier.
Skipets framdrift gjorde at det var mer å regne som en dampskute med hjelpeseil, i stedet for det motsatte, som var normalen for slike fartøy. Maskinen var en trippelekspanderende 260 kW dampmaskin, som gav en toppfart på litt over 10 knop. Riggen var skonnertrigget med råseil på fokkemasten, og hadde en høyde på mellom 23 og 26 meter i de tre mastene. Totalt hadde hun et seilareal på 458 m 2, som var noe lavt for skipstypen.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.