I en rekke år var Dahle medlem i den faste havarikommisjon for fiskeflåten og har vært med på vurderingen av rundt 60 ulykker. Ved siden av dette har han vært engasjert i flere utredninger om maritime spørsmål. Et viktig oppdrag var å vurdere stabilitetsspørsmål for granskingskommisjonen etter Alexander L. Kielland-ulykken i 1980.
Kommisjonen innhentet en egen utredning om plattformens stabilitet. Denne inkluderte å vurdere forløpet på kantringen. Plattformen var konstruert slik at den ikke skulle ha veltet selv om den mistet et ben. Til tross for dette mistet plattformen stabilitet raskt og kantret i løpet av 20 minutter. Stabilitetsutredningen inkluderte en vurdering av tidsforløpet og hvorfor vanninntrengning og den skjeve vektfordelingen som førte til at plattformen veltet skjedde så raskt.
Dahle har også stått sentralt i en rekke andre utredninger, som Concem-ulykken i 1985, om sikkerhet i skipsfart, skipsleder og spørsmål rundt oljeledninger og oljeinstallasjoner i Nordsjøen. Hans utredninger har også inkludert støtanalyser på broer for Statens Vegvesen.
Dahles faglige arbeid inkluderer omfattende forskning og utredninger om stabilitet, tekniske og praktiske utfordringer i maritime miljøer. Hans praktiske erfaring som sjømann og maritime utdanning har sammen med hans utdanning som sivilingeniør og forskning i marin hydrodynamikk gitt ham en unik posisjon både i det norske maritime miljøet og innen sitt forskningsfelt.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.