Emanuel Swedenborg

Emanuel Swedenborg av Ukjent/NTB Scanpix ※. Gjengitt med tillatelse

Emanuel Swedenborg var en svensk naturfilosof og teosof. Innen litteraturen ble den romantiske idealismen sterkt påvirket av Swedenborg. Til de forfattere som mottok inntrykk fra ham hører Blake, Schelling, Novalis, Balzac, Baudelaire, i Sverige blant andre Atterbom, Almqvist og Strindberg, samt en rekke modernistiske forfattere, for eksempel Gunnar Ekelöf.

Swedenborg var sønn av biskop Jesper Swedberg, ble bergverksassessor i 1716 og adlet (sammen med sine søsken) i 1719. Etter studier i Uppsala reiste han i fem år i Europa, og møtte ledende naturvitenskapsmenn. I brev hjem beskrev han idéer til en rekke oppfinnelser, blant annet en flymaskin med en fast vinge for løft og bevegelige vinger for fremdrift.

Etter hjemkomsten etablerte Swedenborg det første svenske vitenskapelige tidsskrift, Daedalus Hyperboreus (1716–1718). Han gav seg i kast med et lengre studium av jern- og kobberutvinningen som resulterte i verket Opera philosophica et mineralia (1734). I Principia rerum naturalium (1734) forklarer han verden mekanisk, også den organiske, med en «moderne» teori om hjernens funksjon. Oeconomia regni animalis (1740–41) markerer en endring i retning av Descartes, Leibniz og nyplatonikerne i Cambridge: den synlige verden virker parallelt med den åndelige og er gjennomtrengt av denne, en idé som overføres på språket i Clavis hieroglyphica arcanorum for senere å anvendes i Swedenborgs «korresponderende» tolkning av Bibelen.

I Amsterdam 1736 og London 1745 hadde Swedenborg visjoner, og de kom senere stadig igjen: verdens «skaper og forløser» åpenbarte seg. Dette ble foranledningen til Drömboken (1743–1744, utgitt i 1859) som skildrer hans religiøse krise. Swedenborg vandret som en ny Dante mellom himmel og helvete, og beskrev sine visjoner samtidig som han utviklet en ny teologi i Arcana coelisti (1749–1756). Teologien er systematisk utformet i Vera Christiana religio (1771), der det blir hevdet at de konvensjonelle kirker nå må vike for Det nye Jerusalems kirke. Det læres blant annet at mennesket er fritt til å åpne seg for sannheten, derfor forkastes kirkenes soningslære og den lutherske rettferdiggjørelseslære (se også swedenborgianere).

Alle Swedenborgs etterlatte manuskripter finnes i Svenska Vetenskapsakademiens bibliotek i Stockholm.

  • Benz, Ernst: Emanuel Swedenborg : visionary savant in the age of reason, 2002
  • Bergquist, Lars: Swedenborgs hemlighet: en biografi, 1999
  • Dole, George F. m.fl.: Emanuel Swedenborg : essays for The new century edition on his life, work, and impact, 2005
  • Jonsson, Inge & Olle Hjern: Swedenborg : sökaren i naturens och andens världar, 1976
  • Jonsson, Inge: Swedenborgs korrespondenslära, 1969
  • Lagercrantz, Olof: Livet på den andre siden: en bok om dikteren og vitenskapsmannen Emanuel Swedenborg, 2000

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.