Faktaboks

Elizabeth Arden

Elizabeth Graham, Florence Nightingale Graham

Uttale
ˈa:dən
Født
31. desember 1878, Woodbridge, Canada
Død
18. oktober 1966, New York
Elizabeth Arden

Elizabeth Arden fotografert i 1950-årene.

Av /NTB Scanpix ※.

Elizabeth Arden var en amerikansk-kanadisk skjønnhetsekspert, og en pionér innen skjønnhetspleie. Hun grunnla i 1910 i New York et firma for fremstilling av parfyme og skjønnhetsmidler, og skapte også de første reisesettene (kalt beautybox), med kompakt kosmetikk og sminke i praktiske, små beholdere.

Bakgrunn

Hun ble først kalt Florence Nightingale Graham, men tok senere navnet Elizabeth Arden. Arden var navnet på en gård som lå i nærheten av stedet hun vokste opp med sin far og sine søsken. Moren gikk bort da hun var seks år gammel. I løpet av ungdomstiden utdannet hun seg til sykepleier, men følte alltid at hun hadde større ting i vente.

Med sin bakgrunn fra sykepleien fikk hun tidlig idéen om at kremer mot brannskader og salver hadde et større potensiale enn kun det medisinske. Hun så muligheten for å skape pleiende produkter for daglig skjønnhetsrutiner. Med kjøkkenet hjemme som «laboratorium» begynte hun å eksperimentere, og naboene var overbevist om at de forferdelige luktene som strømmet ut av kjøkkenet var råtne egg fordi familien var for fattig til å handle ferske råvarer.

Elizabeth Arden møtte mye motstand i begynnelsen av karrieren, også fra familien. Hennes far oppmuntret henne til å legge planene på hyllen og gifte seg, slik som var vanlig på den tiden.

Gjennombrudd i New York

Som 30-åring flyttet hun til New York, full av håp og forventninger. Her ble hun venn med en kjemiker, og sammen begynte de å utvikle en skjønnhetskrem. Konseptet med skjønnhetskremer var i 1908 en relativt ny idé. Bare to år etter, i 1910, åpnet hun sin første skjønnhetssalong ved navn Red Door på Fifth Avenue. Arden ønsket ikke at skjønnhet skulle være en maske, men en smart kombinasjon at vitenskap og naturlighet. Hennes mantra var: «Å være vakker er fødselsretten for enhver kvinne». Gjennom salongen og reklame promoterte hun konseptet «Total Beauty» (holistisk skjønnhet), som inkluderte hudpleie, ernæring og trening.

Innovasjoner

Elizabeth Arden lanserte en rekke nye produkter som har blitt stående igjen i skjønnhetshistorien. Blant dem finner vi Eight Hour Cream (1930), duften Blue Grass (1936) og en knallrød leppestift ved navn Victory Red (1941) som var designet for å komplementere dameuniformene under andre verdenskrig. Hun var en av de første til å tilby makeovers i salongene, og først ute med reisesett med de viktigste produktene i små beholdere. Innen 1930 hadde hun Red Door-salonger i alle de største byene i USA, og de fleste motehovedsteder i Europa. På denne tiden var det tre amerikanske navn de fleste kjente til over hele verden; nemlig Singer symaskiner, Coca-Cola og Elizabeth Arden. Da hun gikk bort i 1966, i en alder av 81 år, fantes det over hundre Elizabeth Arden-salonger over hele verden.

I dag

Merkevaren Elizabeth Arden eies i dag av Revlon. Merkevaren ble kjøpt for 419 millioner amerikanske dollar i 2017 og ble da regnet som et strategisk oppkjøpsmål av Arden-merkevaren, som på denne tiden hadde dalende markedsandel og salg. Elizabeth Ardens mestselgede duft i 2023 er Red Door, og blant kosmetikkproduktene toppes listene av Elizabeth Arden Anti-Aging Ceramide Capsules Serum og Advanced Daily Youth Restoring Serum.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg