I 1940-årene tilhørte han en gruppe komponister som gikk under navnet Nykymusiikii (Nåtidsmusikk). Hans to første av seks symfonier (1946, 1948) betydde et vendepunkt for den finske musikken i og med at de var de første etterkrigsverk av større format som bevisst søkte tilknytning til moderne retninger og som frigjorde seg fra den nasjonalromantiske tradisjonen.
Englund var påvirket av Igor Stravinskij, Béla Bartók og Dmitrij Sjostakovitsj. For hans gjerning som komponist var solid teknisk beherskelse og den subjektive opplevelsens intensitet to grunnpilarer. Han skrev blant annet en klaverkvintett (1941), en cellokonsert (1954), en klaverkonsert (1955) og balletten Odysseus (1959).
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.