Effekt av fri væskeoverflate – skipsfart

Et skip som seiler vil ofte ha tanker som er delvis fylte, eksempelvis med drivstoff eller flytende last. Hvis dette skipet får en liten krenging, så vil væsken i tankene forflytte seg raskt sidelengs. Gjennom denne vektforflytningen får skipet påført et moment som gjør at krengingen forsterkes. Dette kalles effekten av fri væskeoverflate, og er viktig å ta i betraktning når stabiliteten til et skip vurderes.

Den samme effekten kan oppstå hvis vann trenger inn i skipet, for eksempel på store dekksflater nær skipets vannlinje. Store ferjer med bildekk er særlig utsatt. Ferjen Herald of Free Enterprise kantret hurtig i 1987 da store mengder vann kom inn på bildekket da skipet var på vei ut fra Zeebrugge, og 193 personer døde. Ferjen Estonia kantret på vei over Østersjøen etter at baugporten ble revet av, og store mengder vann kom inn på bildekket. I begge disse tilfellene forløp kantringene svært hurtig på grunn av effekten av fri væskeoverflate.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.