Faktaboks

Edvarda Lie

Edvarda Klaudine Lie

Født
3. april 1910, Meldal
Død
8. juni 1983, Oslo
Edvarda Lie, fotografert 1935 - 1940 (ca)
Kunstneren Edvarda Lie, fotografert antageligvis mellom 1935 og 1940.

Edvarda Lie var en norsk tegner, illustratør og billedkunstner. Hun var også overlærer i motetegning ved Statens håndverks- og kunstindustriskole (nå Kunsthøgskolen i Oslo) fra 1936 til 1947. I 1944 ga hun ut boka Anatomi for tegnere, som senere er blitt nyutgitt. Hun utførte blant annet et stort oljemaleri (1961–1964) til Narvik rådhus. Maleriet er i pastellfarger og forestiller mennesker og dyr i ulike livsfaser. Hun illustrerte bøker og tegnet for aviser og tidsskrifter, som A-magasinet og Magasinet for Alle.

Studier, utstillinger og utenlandsopphold

Hun ble utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole (1929–1932) og ved Statens kunstakademi. I 1930- og 1940-årene foretok hun flere studiereiser til Tyskland, Paris og Roma og ble særlig påvirket av fransk kunst.

I 1934 holdt hun sin første separatutstilling i Blomqvists Kunsthandel, Oslo. Samme år debuterte hun også ved Høstutstillingen med akvarellmaleriet Apéritif (1934). Senere deltok hun blant annet ved kollektivutstillinger i Tegnerforbundet og hadde separatutstillinger både i Stavanger og Oslo Kunstforeninger.

I 1949 flyttet hun til København og bodde der fram til 1963, under denne tiden fikk hun også dansk statsborgerskap.

Hjemme hos Edvarda Lie

Edvarda Lie er her fotografert hjemme hos seg selv i 1938, og vi ser henne sittende ved sitt skatoll mens hun tegner på et arbeid. Fotograf: Esther Langberg.

Av /Oslo Museum.
Lisens: CC0 1.0

Illustratør

Edvarda Lie tegnet jevnlig for en rekke aviser og tidsskrift, blant annet A-magasinet, Magasinet For Alle, Vi selv og våre hjem, Urd og Politiken. Hun tegnet motiver til populære postkort, og hun illustrerte flere bøker, som Ali Baba og de førti røverne (1946, oversatt av Axel Seeberg) og Jo Tenfjords Venner verden over (1949). Videre designet hun blomsterbroderiene på kvinnebunaden fra Lofoten (1948), der hun tok utgangspunkt i villblomster fra Lofoten.

Allsidig kunstner

Kvinneportrett 1932
Kvinneportrett av Edvarda Lie, 1932. Teknikk: Olje på lerret. Maleriet måler 50 x 41 cm. Bildet er gjengitt med tillatelse fra Grev Wedels Plass Auksjoner, Oslo, der maleriet ble solgt på auksjon 2019. (Pressefoto)
Av /Grev Wedels Plass Auksjoner.

Lie arbeidet med varierte motiver og innen flere teknikker, blant annet oljemaleri på lerret og akvarell, gouache og penn på papir. Som kunstmaler er hun kanskje særlig kjent for sine jente- og kvinnemotiver, enten i portrett, sittende på pariserkafe eller omkranset av blomster eller dyr. Farger og komposisjoner er gjerne harmoniske, men personenes ansikts- og kroppsuttrykk gjør at bildene kan oppleves både mystiske og melankolske. Et eksempel er oljemaleriet Kvinneportrett (1932) i harmoniske blå- og lillatoner, og med en stilfull kvinnes lett melankolske blikk som røper et alvor.

I illustrasjonene til bøker og tidsskrifter viser Lie særlig fram sin stilmessige spennvidde: fra sort strektegning til fargerik flatestil, fra det karikerte til det naturalistiske. Felles for flere av arbeidene hennes er det dekorative innslaget, som også er i tråd med datidens estetiske uttrykk. Et eksempel på fargerik dekorativ flatestil er bokillustrasjonene i Ali Baba og de førti røverne (1946).

Edvarda Lie mottok flere kunstnerstipender, blant annet Statens stipend for eldre fortjente kunstnere fra 1969. Nasjonalmuseet i Oslo eier hennes Selvportrett (gouache, 1937).

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

Faktaboks

Edvarda Lie

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg