Edmund Gettier, amerikansk filosof, som er mest kjent fordi han gjendrev det som den gang var standarddefinisjonen av kunnskap og viten med en kort og konsis artikkel på knappe tre sider.

Artikkelen det her er snakk om, "Is Justified True Belief Knowledge?", ble angivelig publisert i 1963 fordi Gettiers kollegaer var sterke pådrivere for at han skulle få publisert noe og derigjennom sette seg selv i et bedre lys i forhold til administrasjon og ledelse ved Univsersitetet Amherst. Resultatet ble en kort tre siders lang artikkel, som med ett slag gjorde Gettier berømt innen filosofimiljøet.

I artikkelen presenterer Gettier to moteksempler til det som på den tiden var standarddefinisjonen av kunnskap: nemlig at kunnskap kunne defineres som en begrunnet sann oppfatning. Denne definisjonn ble i tiden rundt 1963 akseptert av bl.a. Clarence Irving Lewis og Roderick Chisholm, men Gettier sporer denne definisjonen tilbake til Sokrates i Platons dialog Theaetetus der en slik definisjon blir diskutert men til slutt forkastet. Gettiers to eksempler - en type eksempler som siden er blitt kjent som et Gettier-moteksempel - viser at det er mulig å være i en situasjon hvor en har en sann oppfatning med begrunnelse men som likevel ikke kan telle som kunnskap. Følgelig, må standarddefinisjonen av kunnskap være feil.

Gettier har siden publiseringen av "Is Justified True Belief Knowledge?" ikke publisert noe som helst, men har brukt sin akademiske fartstid på undervisning ved universitetet med mye fokus på bl.a. modal logikk.

Gettier, E., "Is Justified True Belief Knowledge?", 1964.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.