Helt siden 1952 har EUs integrasjonsprosjekt vært karakterisert av en blanding av stegvise endringer og omfattende integrasjonsbyks fremover. Historien forteller oss at EU sannsynligvis vil håndtere fremtidige kriser gjennom stegvise strategier. Årsaken til dette ligger i at organisasjoner generelt og EU spesielt ofte planlegger i forhold til forrige krise, og således ser bakover når fremtiden skal planlegges og håndteres.
Studier viser at EU er overraskende robust i møte med kriser. Dette skyldes EUs evne til å absorbere kriser og tilpasse seg pragmatisk. EU har tilsynelatende nådd et integrasjonsnivå hvor store kriser ikke truer med å bryte ned unionen, men snarere bidrar til å konsolidere unionens institusjoner, og på denne måten bidra til ytterligere integrasjon.
Et kjennetegn på EUs respons på tidligere kriser er «sti-avhengig» endring, det vil si endringer basert på velkjente løsninger (se scenario 3), og i noen grad også integrasjonsbyks fremover gjennom utvikling av nye institusjoner og reguleringer (scenario 2). Kriser har sjelden bidratt til sammenbrudd av EUs institusjoner (scenario 1). Kriser har ikke bidratt generelt til å svekke EUs institusjoner, men i stede til å styrke dem. Scenario 1 er derfor ikke veldig realistisk. Vi ser få tilfeller av institusjonelle sammenbrudd og reduksjon i integrasjonstakten eller -omfanget. Det beste eksemplet på scenario 1 er likevel Brexit.
Kriser bidrar til å forsterke ekspertenes rolle i EU. Krisene krever svar fra eksperter og bidrar på lang sikt til å forsterke utøvende myndighet på EU-nivå: Kommisjonen, EU-byråene og andre ekspertinstitusjoner slik som EUs sentralbank. Kriser forsterker derfor rollen til eksperter og deres institusjoner, i alle fall på kort sikt, og svekker rollen til folkevalgte forsamlinger, slik som Europaparlamentet. Dette kan utfordre det representative demokratiet.
Kriser er derfor på lang sikt ingen systemutfordring for EU, men snarere en motor mot ytterligere integrasjon. Selv om EU responderte sent og lite samordnet på Covid-19-pandemien i første fase, bidro pandemien til ytterligere EU-integrasjon på folkehelseområdet på lengre sikt. EUs krisehåndtering er likevel pakket med paradokser og motsetninger.
Den mest opplagte utfordringen er hvordan krisehåndtering utfordrer demokratisk folkevalgt innflytelse. Økt integrasjon (scenario 2) kan bidra til demokratisk sammenbrudd (scenario 1). Den andre utfordringen er at krisehåndtering på EU-nivå kan utfordre medlemsstatenes suverenitet og handlingsrom. Disse dilemmaene kan i sin tur føre til folkelig motstand mot EU og mistillit til både demokratiet og rettsstaten, slik vi har sett i Ungarn og Polen. Folkelig motstand kan på lang sikt bidra til integrasjonens sammenbrudd (scenario 1). Hovedbildet er likevel at kriser samlet sett bidrar til økt europeisk integrasjon.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.