Elektronisk kjørestabiliseringssystem
Elektronisk kjørestabiliseringssystem
Av .

ESP er en sikkerhetsanordning i biler, der et system tar over i vanskelige kjøresituasjoner. Korrigeringene skjer ved at bilen bremser eller reduserer bremseeffekt på de enkelte hjulene. Styreenheten begrenser også motorkraften når styreenheten finner dette nødvendig. Korrigeringer skjer hvis bilen roterer annerledes enn rattutslaget tilsier.

Faktaboks

Etymologi

forkortelse for engelsk Electronic Stability Program

Også kjent som

antisklisystem, elektronisk kjørestabiliseringssystem, stabiliseringsprogram

Systemet arbeider helt uavhengig på hvert hjul og griper inn og korrigerer om bilen viser tendens til sladd. ESP-systemet bruker de samme sensorene som ABS-systemet. Forskjellen er at ABS-systemet bare fungerer når bilen bremser, mens ESP-systemet også er aktivt når bremsepedalene ikke er trykket inn.

Flere og flere bilprodusenter utstyrer bilene sine med elektronisk stabiliseringssystem, men under forskjellig betegnelse. Eksempler er DSTC, Dynamic Stability and Traction System fra Volvo og ESP, Elektronisk Stabiliserings Program fra Mercedes.

Elektroniske kjørestabiliseringssystemer har vist seg svært effektive, spesielt på bakhjulsdrevne biler.

Virkemåte

Systemene består hovedsakelig av:

  • hjulsensorer som registrerer hjulenes hastighet/rotasjon
  • styrevinkelsensor
  • sideakselerasjonssensor som registrerer sentrifugalkreftene ved kurvekjøring
  • gyroskop som noterer hvordan bilen vrir seg rundt sin egen akse

En mikrokontroller registrerer all informasjon fra sensorene og beregner i løpet av brøkdeler av et sekund hva som skal korrigeres.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg