E-Fan, eksperimentelt tomotors lett el-fly utviklet av Airbus for testing av teknologi for el-fly og hybridfly. E-Fan var det første elektriske flyet som krysset den engelske kanal.

E-Fan fløy første gang 11. mars 2014. Det har to sett med innkapslede vifter, hver drevet av en elektrisk motor med en ytelse på 32 kW, som til sammen har en skyvekraft på 1,5 kN. Flyet er under stadig utvikling, men hadde per mars 2015 en flytid beregnet opptil 50 minutter, en toppfart på omkring 200 km/t, og en marsjfart på 160 km/t. Maksimal startvekt er 580 kg, vingespenn 9,4 m og lengde 6,7 m.

E-Fan fløy 10. juli 2015 fra Lydd i England til Calais i Frankrike, og ble dermed det første elektrisk drevne flyet som krysset den engelske kanal. Flygningen tok 36 minutter.

I 2016 ble E-Fan utstyrt med en brennstoffdrevet rekkeviddeforlenger, fikk navnet E-Fan Plus og ble et hybridfly.

Airbus har og under utvikling det lette toseters el-flyet E-Fan 2.0, som opprinnelig var planlagt å bli det første serieproduserte el-flyet i verden. Utviklingen av E-Fan 4.0, som var et fireseters hybridfly med en rekkeviddeforlenger drevet av fossilt brennstoff, er stoppet, og Airbus har heller valgt å bruke E-Fan for å utforske hybridteknologi.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.