Dovregubben

Dovregubben, som med sin 152 tonns totalvekt var det største og mest kjente norskbygde damplokomotivet. Toppfarten var 90 km/t.

Dovregubben
Av .
Lisens: Begrenset gjenbruk

Dovregubben er et populært navn på NSBs største damplokomotiv (type 49) bygd spesielt for Dovrebanens høyfjellstrekning. Vekten var 152 tonn, lengden med tender (tilhenger med kull og vann) 22 meter, maskineffekten var 1471 kW (2000 hk) og topphastigheten 90 kilometer i timen.

Syv lokomotiver ble levert til NSB i perioden 1935–1941; fem fra Thunes Mek. Værksted og Hamar Jernstøberi & Mek. Verksted, to fra Friedrich Krupp AG, Essen. I 1940 bestilte NSB ytterligere 11 lok, syv fra Krupp og fire fra Thune. Krupplokene ble sannsynligvis ødelagt da fabrikken ble bombet under andre verdenskrig. Da krigen var slutt, var Thunes fire lok fortsatt under bygging. Byggingen ble stoppet og de halvferdige lokene ble brukt som delelok for de øvrige syv.

Man valgte å ikke anskaffe flere lok. De var teknisk kompliserte og man valgte heller å beholde enklere konstruksjoner. Det første av lokene ble hensatt allerede i 1953 og resten i 1957. Alle ble formelt utrangert 1958. Lok 470 er utstilt i Jernbanemuseet på Hamar, men er ikke i kjørbar stand.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg