Djibouti er en viktig havneby og har store anlegg for bunkring og forsyninger. Havnen ble etablert i 1888. Byen har frihavn fra 1981. I 2009 ble havneområdet utvidet ved Doraleh, fem kilometer vest for det opprinnelige havneområdet. Her er det en oljeterminal og en terminal for containerskip. Det økonomiske livet i Djibouti er avhengig av transitthandelen til og fra Etiopia. Mer enn 90 prosent av Etiopias eksport og import går over byens havn og andre havner i Djibouti.
I havneområdet er det et oljeraffineri. Industrien i byen er for øvrig stort sett begrenset til småindustri med fremstilling av blant næringsmidler, mineralvann og mekanisk utstyr.
I 2018 ble det åpnet en 784 kilometer lang elektrifisert jernbanelinje mellom Addis Abeba og Djibouti. Jernbanen eies av de to nabolandene, men ble bygd som et resultat av finansiell og teknisk bistand fra Kina, som også skal drive jernbanelinjen de første seks årene.
Med både havn og jernbane er hovedstaden Djibouti et sentralt senter for handel på Afrikas Horn.
Djibouti-Ambouli internasjonale lufthavn som har både en sivil og en militær del, er seks kilometer fra byens sentrum.
Det er et godt utbygd veinett til andre byer i landet og til Somalia og Etiopia.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.