Dimitri Mitropoulos, gresk dirigent, komponist og pianist, en av de betydeligste dirigentene i det 20. århundre. Mitropoulos huskes særlig som en betydelig sjefdirigent for New Yorkfilharmonien, og var berømt for sine intense forestillinger ved Metropolitanoperaen og europeiske scener. 

Han ble amerikansk statsborger i 1946. 

Mitropoulos var født og oppvokst i Athen. Han fikk pianotimer fra barndommen av, viste seg tidlig musikalsk moden og komponerte allerede som tenåring.

Ved Musikkonservatoriet i Athen tok han eksamen i piano i 1918 og komposisjon i 1920. Han fikk studere videre ved Konservatoriet i Brussel og siden i Berlin. I Berlin hadde han timer i komposisjon med Ferruccio Busoni.

Mitropoulos fungerte som assistent for Erich Kleiber ved Berliner Staatsoper. Tilbake i Athen fra 1924 ledet han Konservatoriets orkester, underviste fra 1930 og ble innvalgt i det greske akademiet i 1933. 

Han ble lagt merke til internasjonalt da han i 1930 var både klaversolist og dirigent i Sergej Prokofjevs klaverkonsert nr. 3 med Berlinfilharmonien. Han turnerte i Italia og Sovjetunionen, gjestet i Monte Carlo og ledet flere konserter med Orchestre Lamoreux i Paris i 1935.

I 1936 gjorde Mitropoulos sin USA-debut ved Boston Symfoniorkester med stor suksess. Dette ble begynnelsen på en stor innsats for amerikansk musikkliv. 

Han søkte stillingen som sjefdirigent for Minnesota Orchestra (daværende Minneapolis Symphony Orchestra) etter Eugene Ormandy, og gjorde inntrykk med sin intense stil. Han ble enstemmig engasjert, og ble en populær, men også omstridt, sjef frem til 1949. 

I Minnesota fremmet Mitropoulos det 20. århundres musikk, med verker av komponister som Alban Berg, Ernst Krenek, Roger Sessions, Sergej Prokofjev og Dmitrij Sjostakovitsj. Flere av oppførelsene var urfremførelser eller USA-premierer.

Han var også en ivrig forkjemper for Gustav Mahler, og dirigerte blant annet en pionérinnspilling av førstesymfonien i 1940.  

Mitropoulos gikk videre til stillingen som sjefdirigent for New Yorkfilharmonien i 1949–1959. Også her utvidet han orkesterets repertoar med senromantiske verker og med musikk fra det 20. århundre, blant annet helt nye verker. Han møtte motstand hos anmelderne, men videreførte sin entusiasme for Mahler, og ble i så måte en inspirasjon for sin elev og etterfølger Leonard Bernstein

Med New Yorkfilharmonien gjorde Mitropoulus plateinnspillinger som særlig i ettertid har blitt ansett som betydelige. 

Mitropoulos var en ettertraktet operadirigent. Han debuterte på Metropolitanoperaen i 1954 med Salome av Richard Strauss, og var en ledende dirigent her frem til 1960 med over 200 forestillinger.

På repertoaret hadde han verker av Giuseppe VerdiGiacomo Puccini og Richard Strauss, foruten blant annet Boris Godunov av Modest Musorgskij og Eugen Onegin av Pjotr Tsjajkovskij. Han ledet verdenspremieren på operaen Vanessa av Samuel Barber i 1958.

Mitropoulos ble i 1950-årene også et trekkplaster ved europeiske operahus, særlig ved de italienske operahusene, ved Wiener Staatsoper og ved Festspillene i Salzburg

Som student ved Konservatoriet i Athen i 1920 komponerte Mitropoulos en opera, Sœur Béatrice, som ble oppført der. 

Han komponerte også orkesterverker, kammermusikk og pianostykker. 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.