Faktaboks

Derek Mahon
Født
1941, Belfast, Irland
Død
2020, Kinsale, County Cork, Irland
Virke
forfatter
Derek Mahon leser i den irske ambassaden i Moskva, 2010

Derek Mahon var en irsk forfatter og oversetter. Han hører til blant de fremste engelskspråklige lyrikerne etter andre verdenskrig. Sammen med Seamus Heaney og Michael Longley var han ledende i den første generasjonen av diktere som responderte til konflikten i Nord-Irland. Mahon har et rikt og mangfoldig forfatterskap som er preget av et formelt mesterskap, dyp litteraturhistorisk resonans og tematisk kompleksitet. Han vant flere utmerkelser og priser, inkludert David Cohens litteraturpris i 2007 for sitt samlede forfatterskap.

Bakgrunn

Mahon ble født i Belfast, hvor familien tilhørte den protestantiske arbeiderklassen. Han begynte å først markere seg som poet under sin studietid ved Trinity College i Dublin tidlig på 1960-tallet. Etter et påfølgende, kort studieopphold i Paris begynte flere år der Mahon ikke etablerte seg noe sted, men bodde periodevis i England, USA, Canada og Nord-Irland. Han var tidvis ansatt av Vogue, BBC og New Statesman, i tillegg til diverse læresteder.

Den tidlige diktningen

De første diktsamlingene preges av en eksistensialisme og estetisk selvbevissthet. I debuten Night-Crossing (1968) markerer dikt som «Glengormley» og «In Belfast» Mahons ironiske distanse til sin oppvekst og sitt hjemlige miljø, samtidig som «In Carrowdore Churchyard» er en hyllest til Mahons nord-irske forgjenger, Louis MacNeice.

Oppfølgeren Lives (1972) preges av en utforsking av forskjellige stemmer og identiteter, og med diktet «Rage for Order» innleder denne samlingen også Mahons mangeårige og alvorstunge respons til konflikten i Nord-Irland.

Diktsamlingene The Snow Party (1975) og The Hunt by Night (1982) inneholder noen av Mahons mest antologiserte og anerkjente tekster. «The Disused Shed in Co. Wexford» kombinerer Mahons innlevende forhold til livløse objekter og forlatte steder med en klagesang på vegne av de som har vært rammet av konflikter og kriger gjennom historien. Disse samlingene inneholder også utsøkte kunstdikt som «Courtyards in Delft» og det Edvard Munch-inspirerte «Girls on the Beach». Munchs litografi Brosjen er ellers reprodusert på coveret av The Snow Party. I tillegg til Munch (som også figurerer i det tidlige diktet «Edvard Munch», senere omdøpt til «The Studio»), har Mahon også brukt Knut Hamsun og Henrik Ibsen som inspirasjonskilder for sin diktning.

Opphold og motgang

En mindre, men viktig utgivelse fra 1985, Antarctica, inneholder et knippe svært mørke dikt. Titteldiktet er en utsøkt villanelle basert på Lawrence Oates’ sagnomsuste død under Scotts Antarktis-ekspedisjon i 1912.

Etter at ekteskapet hans havarerte i 1985, publiserte Mahon knapt noen nye dikt på syv år. I denne perioden slet Mahon med depresjon og alkoholisme, samtidig som han med vekslende hell forsøkte å livnære seg som lærer i skrivekunst i Irland og USA. Til tross for disse utfordringene markerte han seg som oversetter og vant Scott-Moncrieff-prisen for en gjendiktning av utvalgte dikt av Philippe Jaccottet (1987). Mahon var en aktiv oversetter resten av sitt liv og utmerket seg spesielt for sine formfullendte og kreative versjoner av klassikere fra fransk lyrikk og drama som er samlet med andre gjendiktninger i henholdsvis The Adaptations 1975-2020 (2022) og Theatre (2013).

Storbyer og selvbiografi

Tidlig på 1990-tallet begynner Mahon igjen å skrive nye dikt, men i en ny stil. Med «Dawn at St. Patrick’s» (som beskriver hans opphold ved et asyl i Dublin) og «The Yaddo Letter» trekker han veksler på Robert Lowells konfesjonelle form til å skrive selvutleverende om sitt eget vanskelige privatliv. The Hudson Letter (1995) markerer for alvor en ny start: Diktene i denne samlingen er tett forbundet til hverandre og beskriver i detalj Mahons hverdag i New York. De er fulle av medfølelse for uteliggere og andre utstøtte, samtidig som de kaster et kritisk blikk på amerikansk kapitalisme og imperialisme.

Med The Yellow Book (1997) fortsetter Mahon sin urbane hverdagsdiktning, men nå med utgangspunkt i sitt nye hjem i Dublin og med stadige vink tilbake til 1890-tallets poetiske opprør mot materialisme og konvensjonalitet. Mahon er ofte bitende sarkastisk i denne perioden av forfatterskapet. Han har senere publisert en revidert utgave av The Hudson Letter som New York Time (2018), og The Yellow Book har senere blitt omdøpt til Decadence. Mahon har gjennomgående vist en uvanlig sterk hang til å revidere egne dikt, og mange av tekstene hans finnes i svært forskjellige versjoner.

Hjemkomst

I 2003 flyttet Mahon for godt til småbyen Kinsale, helt sør i Irland. Med Harbour Lights (2005) innledes en ny og avsluttende fase i forfatterskapet. Titteldiktet er representativt for Mahons sene søken etter å finne det gode liv, og samlingen inneholder også dikt der Odysseus-skikkelsen fra Homers diktning brukes som et slags speilbilde på Mahons omflakkende tilværelse. Der det tidligere forfatterskapet var preget av en bohemsk dyrking av outsiderrollen, dikter den sene Mahon lengselsfullt om å finne et slags hjem og det han i essaysamlingen Red Sails (2014) omtaler som «the constantly frustrated effort to achieve a more habitable world».

Diktsamlingen Life on Earth (2009) inneholder en serie med kunstdikt, «Art Notes», som ikke bare drar veksler på malerier av internasjonale storheter som René Magritte og Edward Hopper, men også irsk kunst. En annen sekvens fra samme samling, «Homage to Gaia», markerer en intensivering av Mahons langvarige økologiske engasjement. Dette engasjementet er også fremtredende i hans siste diktbøker: An Autumn Wind (2010), Against the Clock (2018) og Washing Up (2020) er alle opptatt av temaer som forurensing, natur- og dyreliv, samtidig som de aldri avskriver muligheten til å forestille seg en bedre, mer harmonisk form for eksistens. Den sene Mahon er ujevn og til tider villet prosaisk i stil. Likevel representerer sene dikt som «A Quiet Spot», ««Oedipus at Colonus» og «Rising Late» en verdig avrunding av en karriere viet til det som sistnevnte tekst kaller «soul, song and singularity».

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Campbell, Matt. “Derek Mahon”, i Gerald Dawe (red.), The Cambridge Companion to Irish Poets. Cambridge: Cambridge University Press, 2016, ss. 307-321.
  • Enniss, Stephen: After the Titanic: A Life of Derek Mahon. Dublin: Gill & Macmillan, 2014.
  • Grennan, Eamon: “Derek Mahon: The Art of Poetry LXXXII”, The Paris Review, nr. 154, ss. 150-178. Les i The Paris Review
  • Haughton, Hugh: The Poetry of Derek Mahon. Oxford: Oxford University Press, 2007.
  • Jarniewicz, Jerzy: Ekphrasis in the Poetry of Derek Mahon. Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, 2013.
  • Kennedy-Andrews, Elmer (red.), The Poetry of Derek Mahon. Gerrards Cross: Gerald Smythe, 2002.
  • Steare, Christopher: Derek Mahon: A Study of his Poetry. London: Greenwich Exchange, 2017.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg