I forbindelse med anleggelsen av den private jernbanen mellom Horsens og Bryrup på Jylland i Danmark ble det anlagt en 13,4 meter høy stågitterbro over Gudenå rett sør for Gammelstrup stasjon. Broen var på det tidspunktet den høyeste stålgitterbroen i Norden og ble innviet 22. april 1899.

Da Vestbirk vannkraftverk ble bygget, ble broen samtidig umoderne på grunn av for smal sporbredde. I 1925 ble den nedgravd i en stor demning slik at skinnebredden på denne måten kunne utvides. Det nye jernbanesporet ble tatt i bruk året etter.

Med bakgrunn i EUs vanndirektiv fra 2000 ble det krav om å skape passasje for vannet gjennom alle sperringer, også denne demningen. Naturstyrelsen eier broen, stien, sjøene og kraftverket, men det var Horsens kommune som gjennomførte utgravingen. De første delene kom til syne 7. april 2014, og fra første stund var nysgjerrigheten stor fra presse og publikum. 13. desember 2014 ble den gamle broen innviet på nytt og Horsens kommune fikk en ny turistattraksjon med stor kulturhistorisk verdi.

Navnet er et resultat av en navnekonkurranse.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.