Den europeiske språkpermen (European Language Portfolio, Portfolio europeén des langues) er et pedagogisk verktøy som er utviklet for å implementere Det felles europeiske rammeverket for språk.

Språkpermen gjør det mulig for elever å dokumentere språkferdigheter og reflektere over egen språklæring. Den brukes til å stadfeste hva eleven er i stand til å gjøre på ulike språk, og hvordan han eller hun har tilegnet seg denne kunnskapen. Alle språk som eleven har tilegnet seg, kan omtales i permen, uavhengig av om de er lært i skole, i hjemmet eller på en annen måte. Eleven bygger opp sin egen språkperm over tid.

Språkpermen er også ment å være et hjelpemiddel til å lære språk, først og fremst ved at eleven lærer seg å bruke læringsstrategier og å se sin egen progresjon i språklæringen. Gradvis skal eleven sette seg egne mål, evaluere målene sine, velge mellom ulike aktiviteter for å nå dem og bli seg sine språklæringserfaringer bevisst, både i og utenfor skolen.

Språkpermen gir mulighet for tilpasset opplæring, underveisvurdering og egenvurdering. Den finnes i to utgaver, én for aldersgruppen 6 til 12 år og én for aldersgruppen 13 til 18 år.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.