Den europeiske språkpermen (European Language Portfolio, Portfolio europeén des langues) er et pedagogisk verktøy som er utviklet for å implementere Det felles europeiske rammeverket for språk.

Språkpermen gjør det mulig for elever å dokumentere språkferdigheter og reflektere over egen språklæring. Den brukes til å stadfeste hva eleven er i stand til å gjøre på ulike språk, og hvordan han eller hun har tilegnet seg denne kunnskapen. Alle språk som eleven har tilegnet seg, kan omtales i permen, uavhengig av om de er lært i skole, i hjemmet eller på en annen måte. Eleven bygger opp sin egen språkperm over tid.

Språkpermen er også ment å være et hjelpemiddel til å lære språk, først og fremst ved at eleven lærer seg å bruke læringsstrategier og å se sin egen progresjon i språklæringen. Gradvis skal eleven sette seg egne mål, evaluere målene sine, velge mellom ulike aktiviteter for å nå dem og bli seg sine språklæringserfaringer bevisst, både i og utenfor skolen.

Språkpermen gir mulighet for tilpasset opplæring, underveisvurdering og egenvurdering. Den finnes i to utgaver, én for aldersgruppen 6 til 12 år og én for aldersgruppen 13 til 18 år.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.