Den europeiske språkpermen er et pedagogisk verktøy som er utviklet for å implementere Det felles europeiske rammeverket for språk.

Faktaboks

Også kjent som

European Language Portfolio

Portfolio europeén des langues

Språkpermen gjør det mulig for elever å dokumentere språkferdigheter og reflektere over egen språklæring. Den brukes til å stadfeste hva eleven er i stand til å gjøre på ulike språk, og hvordan han eller hun har tilegnet seg denne kunnskapen. Alle språk som eleven har tilegnet seg, kan omtales i permen, uavhengig av om de er lært i skole, i hjemmet eller på en annen måte. Eleven bygger opp sin egen språkperm over tid.

Språkpermen er også ment å være et hjelpemiddel til å lære språk, først og fremst ved at eleven lærer seg å bruke læringsstrategier og å se sin egen progresjon i språklæringen. Gradvis skal eleven sette seg egne mål, evaluere målene sine, velge mellom ulike aktiviteter for å nå dem og bli seg sine språklæringserfaringer bevisst, både i og utenfor skolen.

Språkpermen gir mulighet for tilpasset opplæring, underveisvurdering og egenvurdering. Den finnes i to utgaver, én for aldersgruppen 6 til 12 år og én for aldersgruppen 13 til 18 år.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg