Demas Victory-ulykken

Forsynings- og boligskipet MV Demas Victory fra Midgulf Offshore Ship Catering kantret og sank den 30. juni 2009, 10 nautiske mil utenfor Doha i Qatar. Det omkom 30 personer i ulykken, og 5 overlevde. Skipet var registrert i den karibiske øystaten St. Vincent og The Grenadinene og opererte på oppdrag for firmaet HBK Power Cleaning.

Skipet ble brukt for transport av oljearbeidere ut til plattformene utenfor kysten, og var oppankret ved plattformene som boligskip for oljearbeidere. Skipet kantret i løpet av tre minutter etter å ha blitt truffet av en stor bølge. Kapteinen hadde rett før bedt om å få gå til land på grunn av værforholdene. Dette hadde blitt avvist da innløpet til Doha var trangt og havnemyndighetene vurderte det som tryggere for skipet å ligge oppankret i åpent hav.

De som var på skipet var en besetning på 9 mann. Passasjerene var ansatte i HBK Power Cleaning Company. Av dem var 12 fra Nepal, 11 fra India og 1 fra Bangladesh. Det er uklart om det ble utbetalt erstatning til etterlatte etter passasjerene. De etterlatte etter fire omkomne fra mannskapet fikk hver en erstatning på US$ 50 000.

Underbetalte arbeidere og vanskelige arbeidsforhold

Demas-havariet synliggjorde de vanskelige arbeidsforholdene som mange lavt betalte arbeidere fra Pakistan, India, Nepal og Bangladesh lever under i landene på den arabiske halvøy. Det er utstrakt bruk av slik arbeidskraft, ofte på svært lange kontrakter, med lang arbeidstid og uforsvarlige lønns- og arbeidsforhold. Organisasjoner som Business & Human Rights Centre har involvert seg for å bedre forholdene som også har vært tatt opp politisk blant annet av indiske myndigheter.

Konsekvenser

Etter ulykken har det vært kritikk for manglende undersøkelse av ulykkesforholdene, for at det ikke var avklart om skipet hadde tilstrekkelig standard, for manglende sikkerhetsprosedyrer og for at det ikke har blitt avklart om mannskapet var sertifisert. Registreringen i den karibiske øystaten har også ført til at det har vært reist spørsmål om hvorvidt standarden på skip registrert under bekvemmelighetsflagg fører til mangelfull etterforskning og inspeksjon.

Ulykken har også ført til debatt rundt situasjonen til lavt betalte arbeidere fra India, Bangladesh, Nepal. Mange av dem har levd under svært uholdbare forhold. Arbeidere som arbeider på skip og i firmaer som operer internasjonalt på oljeplattformer registrert i bekvemmelighetsland, og i land som tar lite hensyn til sikkerhet og arbeidsforhold, har vært spesielt utsatte.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Gibson, Victor R. (2015). A Catalogue of Disasters. Aberdeen: Ships and Oil Ltd
  • Gibson, Victor R. (2008). The History of the Supply Ship. Aberdeen: Ships and Oil Ltd

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg