Hill var landskapsmaler og stilte i løpet av livet ut nærmere 300 bilder i Royal Scottish Academy, mens hans fotografiske karriere begynte med forstudier til et monumentalmaleri til minne om oppløsningen av Church of Scotland i 1843. Her traff han Robert Adamson, og sammen tok de en rekke bilder av dem som hadde vært tilstede.
Samarbeidet mellom Hill og Adamson resulterte i noen av 1800-tallets mest talende fotografiske portretter og var preget av Adamsons tekniske innsikt og Hills kunstneriske styrke. De foretrakk kalotypi fremfor daguerrotypi, fordi gjengivelsen ble mindre preget av detaljer og bedre fremhevet modellens indre egenskaper. De fotograferte ofte mennesker i deres naturlige miljø, blant annet fiskere, landsbyboere og sjømenn i Newhaven i tillegg til landskaps bilder fra Fife.
Blant deres mer enn 1500 fotografier finnes også arkitekturbilder fra Edinburgh, blant annet Scott-monumentet som var under oppføring.
Etter Adamsons død i 1848 vendte Hill tilbake til malerkunsten og fullførte maleriet fra oppløsningen av kirken i 1866. Maleriet fikk stor anerkjennelse.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.